Ska man bli fin får man lida pin…

Har fått en ny skojig kompis genom sonens fotbollslag. En väldigt frispråkig och sprallig liten dam som kryddar sitt språk med minst en svordom i varje mening. Oftast några till… aahh fy faan alltså, ja fan – du fattar? Åh han är åh fy fan jag gillar inte honom. Fan… Och så skrattar hon. Hela tiden. Och tårarna är heller aldrig långt borta.

Mycket intensiv, mycket hjärtlig, otroligt snäll och fruktansvärt rolig.

Hon har haft väldiga problem med mina ögonbryn. För er som inte har en aning om hur jag ser ut kan jag berätta att jag inte är någon särdeles fåfäng person. Jag är hel och ren, men väldigt sällan sminkad. Jag rakar mig under armarna, men i övrigt frodas min kroppsbehåring tämligen fritt och vilt. Inte så att jag är direkt luden, men mina ögonbryn är kanske mer lika piasavakvastar än smala, välformade bågar.

Jag försökte lite då och då i ungdomligt självplågeri att hålla efter de vildvuxna ögonhåret, men gav upp rätt tidigt. Tror nästan att det var lite modernt då (tack Brooke Shields), vilket naturligtvis fick mig att helt upphöra med tortyren. Minns också att jag alltid nös när jag segade ut ett strå. Ajajajajajaj! Atschooooo! Ajajjaajajaaaaaaj! Atschoooo… snörvl, snyft.

Nåväl. Nog med historiska sidospår. K – som vi kan kalla nya vänninan – hävde häromsistens ur sig att hon tyckte att jag skulle komma hem till henne så hon fick tukta mina ögonbryn; Fy fan P, de är jättestora! Jag skall fixa, du kommer hem till mig okej fy fan!?

Tja, tänkte jag, why not? Det är väl trettio år sedan senaste försöket och det är lika  bra att erkänna att en liten uppiffning av mitt ansikte förmodligen skulle glädja både mig och min omgivning. Sedan jag fick mina glasögon (det också….) har allt detta ansiktshår faktiskt börjat att sticka lite i ögonen. Hade ingen aning om att jag hade så yvig mustach både över ögonen, på överläppen och på kinderna…

K bjöd på god middag innan hon satte igång att ge mig en make-over. På med slinghuva, i med blekmedel och så – med huvudet inpackat i gladpack – tog hon fram trådrullen och började. Jävlar i havet vad det gjorde ont! ”Fy fan P, du får inte skrika så, det låter som om jag dödar dig! Jag blir jätterädd!” Hon blev rädd… Herregud. Jag frågade om hon var tvungen att lyfta loss huden från mitt ansikte för att få bort några få stackars strån, men denna fråga enbart fnös hon åt. ”Sträck ut huden” sa hon till mig.

Sträck ut huden? Jag är 44 år, min hud sträcks ingenstans. Den är inte elastisk på det där ungdomliga fina sättet längre. Den är mer som pergament och spricker förmodligen om jag drar i den. Det var bara att  bita ihop och låta henne fortsätta. Hennes leende blev bara bredare och bredare ju mer mina ögon tårades. Efter att ha gått över både ögonbryn, haka, musche och kinder var hon nöjd.

”Titta, fan P, jag har tagit bort tio år på dig”

Till min stora förvåning fanns all hud kvar i ansiktet och såg faktiskt väldigt fin ut. Slät liksom. Förmodligen för att svullnaden under fick den att spännas ut… Ansiktet såg naket ut. Lite förvånat. Men jodå, det är faktiskt en förändring till det bättre.

Av med plasthuvan och ur med blekmedlet, lite föning och lite sminkning och K var lycklig som ett barn på julafton med sin skapelse. Hon var nöjd och jag var både nöjd och tacksam. Det var länge sedan jag skrattade så mycket en måndagkväll…

Därmed inte sagt att jag kommer att hålla efter den här nya, fräscha looken. Det är fint, men …

Jag vet inte riktigt hur hon gjorde det där tricket med tråden för mestadels blundade jag. När mina ögon var öppna var de så tårfyllda att jag ändå inget såg, men det skall jag säga att det var då fasen inte mindre smärtsamt än den gamla pincett-metoden.

K säger att det är för att jag hade så ”väldigt, väldigt, vääääldigt mycket hår fan, nästa gång det gör inte så ont”

Hm. Vi får se.

Adjö.

5 thoughts on “Ska man bli fin får man lida pin…

  1. Nollställd skriver:

    Hahaha, vilken rolig beskrivning… Härligt..

  2. Elinor skriver:

    Åh vilken HÄRLIG blogg! Du skriver fantastiskt bra och roligt! Jag vet inte hur jag kom in här, jag bara halkade in genom google! Jag har ingen aning om vem du är, men du skriver verkligen bra!Ha en trevlig kvälll (eller dag, om du läser detta på dagen!)/Elinor

  3. Pux skriver:

    Hej Elinor, tack så mycket för dina fina ord. Jag blir jätteglad! Ha en skön helg, Pux

  4. Bokmalen skriver:

    Ha ha. det verkar vara en dam i min smak. Tänk vad härligt att hitta en ny vän som kan förgylla livet lite grann. Ha en trevlig fredag med dina nya fina ögonbryn:-)

  5. Pux skriver:

    Det skall jag ha Bokis – jag och ögonbrynen skall på resa käringresa med bokklubbspolare. Kan ju inte bli annat än hur kul som helst. Ha det gott i helgen!

Kommentera

