Vilket tjat!

I början på terminen fick vi ett brev från rektorn på skolan. Hon förklarade att pga skolplikt bla, bla, bla skulle det hädanefter bli i stort sett omöjligt att beviljas ledighet under terminen. Ett långt brev var det.

Oj, oj, oj tänkte vi. Hittills har vi aldrig bett om ledigheter från skolan för våra barn utan pliktskyldigast åkt på skidsemester och liknande under loven. Har helt enkelt ansett det som rätt självklart. Men just det här läsåret har vi planerat en längre resa och den är tänkt att påbörjas något tidigare än terminen slutat…. Det är mycket som spelar in när man planerar långsemester. I det här fallet handlar det om att det skall passa ihop med värdfolket vi skall besöka där på andra sidan klotet, med temperaturen och med (det är lika bra jag erkänner…) Gothia cup. Inget kanske världsviktigt – utom kanske det där med värdfolket, men ärligt talat så tror jag att vi skulle kunnat rucka semestern en vecka framåt eller så. Men det verkar onödigt att fråga eftersom vi ju bestämt att det är ett bra avresedatum veckan innan skolavslutningen.

Skrev så ett brev till berörda lärare och bad dem vidarbefodra det till rektorn då de läst och tagit ställning. Förklarade i brevet att vi tillfullo förstod skolans önskan att eleverna respekterar skolplikten och bla, bla, bla, men att detta specifika fall är en engångsföreteelse. Vilket det förmodligen är.

Fick så svar från lärarna och rektorn och beviljades ledigheten. Det handlar trots allt bara om de sista dagarna innan sommarlovet, så det ligger inte  några prov inplanerade de dagarna. Särskilt inte när man som mina barn går i tvåan och fyran. Rektorn kunde dock inte avhålla sig från att påpeka i svarsbrevet att ”detta är att betrakta som en engångsföreteelse, och att skolan helst ser att eleverna respekterar skolplikten”. Jag fick bita mig i fingrarna för att inte svara henne att jag hade ju för he..vete redan förklarat det i mitt första brev. Att det var en engångsföreteelse och att vi hyser full förståelse för skolans rigida hållning.

Fick sedan hem en blankett från skolan med ytterligare ett brev vidhäftat: Var vänliga och fyll i blanketten och önska ledighet. Detta för att det ”skall gå rätt till”. Ledigheten har beviljats tidigare, men vi vill ändå betona att ledigheter under terminen bör undvikas. Vi har skolplikt.. bla, bla, bla…

Jamen vafaaan?! Tror hon att jag är senildement? Är hon senildement? Eller är det så att vi är de enda som ens brytt oss om att fråga så hon måste använda alla sina motargument på oss? Snälla nå´n… redan i informationsbrevet vid terminsstarten stod det klart att de helst inte vill ge någon ledigt över huvud taget av någon anledning alls. Jag förstår!!! Det är alldeles kristallklart.

Nåja. Vi fick ju ledigt så jag skall väl inte gnälla. Det är bara det att jag inte gillar att bli tillrättavisad som vore jag ett olydigt barn. Ajabaja dig, men okej, du får ta en kaka till, men då måste du lova att inte tjata mer…

Nu har jag ältat detta klart och det känns väldigt skönt. Phu!

2 thoughts on “Vilket tjat!

  1. Piss-Lisa skriver:

    Ja du,. ibland undrar man vad de håller på med.Det finns en del som ”sjukskriver” barnen när de får avslag. det är ju hur genomskinligt som helst.Nej, inte jag. Mina barn är vuxna för länge sedan.Och du hade ju redan blivit beviljad ledighet. Pappersverige i dataåldern.

  2. Johanna skriver:

    Varje gång jag hör diskusioner av denna typen tänker jag på min dotters klasskamrat. Han hade en förälder Argentina och en här i Sverige, han halvårspendlade. Halva året i Sverige halva i Argentina. Han gick dessutom i skolan halva året i vart land. Hos er handlar det bara om dagar.Varför skall er rektor göra det så svårt? Skit i henne !

Kommentera

