Kommunikationsproblem

Jag vet inte men ibland får jag för mig att det finns män som låser sig alldeles när de skall tala med kvinnor. Utan orsak liksom. Bara för att. Säkert finns det män som upplever det motsatta – att vissa kvinnor inte kan tala med dem, men detta problem har jag av genusskäl inte upplevt själv. Kanske har det skett omkring mig, men jag har inte noterat det.

Däremot, som sagt, att vissa män inte kan kommunicera med kvinnor. Det blir stolpigt, irriterat, fullt av missförstånd och faktiskt lite obehagligt ibland. Det går bra att snacka allmänt, men när det gäller något lite allvarligare går det åt skogen.

Kan det vara så? Jag har själv råkat ut  för sådana män. Upplevt samtal som blivit helt skruvade och jättekonstiga helt utan orsak. Där minsta antydan till skämt uppfattats som personligt påhopp och blivit bemött därefter – med en kalldusch! Förvirrande, förvånande och obehagligt. I början trodde jag (förstås) att det berodde på min oförmåga att formulera mig. Att mitt sätt att uttrycka mig väldigt lätt kunde missförstås. Men när jag senare fått höra hur än den ena än den andra – alltid kvinnor – hamnat i samma märkliga situation med samma person- så blir det uppenbart att det inte kan vara uteslutande mitt fel.

Om nu inte felet i sig är att vara kvinna. Det är det ju, enligt vissa, ibland. Fast det är många som inte vill erkänna det. Inte här i vårt jämnställda, underbara land.

Jag kan förstå om man har lättare att tala till personer av samma kön, men jag kan inte acceptera att man därför också väljer att behandla människor olika. Det är ynkligt att inte kunna se att man själv har ett kommunikationsproblem och att ta tag i det om man gång efter annan hamnar på kollisionskurs med den andra halvan av befolkningen.

Fegt.

Men, men… Det är väl alltid lättare att se fel och brister hos andra. Och lättare att föreslå dem förändringar. Sina egna tillkortakommanden är man väl ganska duktig på att ignorera är jag rädd.

Jag skall ägna ett tag åt att lyssna till hur folk talar till varandra för att försöka uppfatta om det är stora skillnader mellan män-män, män-kvinnor, kvinnor-kvinnor och kvinnor-män. Tonen, röstläget, ordvalet… Gör ni det också så kan vi jämföra sedan.

Ha en skön helg.

3 thoughts on “Kommunikationsproblem

  1. REN8 skriver:

    vem är denna mansgris?

  2. Pux skriver:

    …jag skall berätta när vi ses….

  3. Bokmalen skriver:

    Detta ämne är något som fascinerar mig oerhört!! Jag har också upplevt samma sak otaliga gånger. Senast i går och jag skall skriva om det senare idag. Jag tror ibland att det är för att jag inte kan tala SVENSKE, som är en annan dialekt av Svenska och som bara talas av en del män, främst i maktposition.

Kommentera

