Kan vi få tillbaka friåret?

Jag var inte helt vaken när vi hade chans till friår. Eller så var jag ledig med barnen… Minns inte riktigt.

NU däremot är jag klarvaken och lovar att ställa mig först i ledet om någon erbjuder mig att låta en arbetssökande prova på mitt jobb i ett år. I gengäld får jag göra vad jag vill, med någon form av ekonomisk ersättning så jag inte går i konkurs.

Om jag fick ett friår skulle jag ägna mig åt sådant som roar mig för tillfället. Till exempel gå med i styrelsen i barnens fotbollsklubb. Jag känner att jag skulle kunna bidra med mycket där, om jag bara hade tid… Åhhh, alla dessa projekt jag skulle dra igång.

Jag skulle åka på loppis- och auktionsresor och leta fynd. Tänk vad roligt att kryssa runt på landsbygden med mål att hitta till exempel en stor oljemålning i en gammal lada där det säljs pryttlar. Dricka kaffe i små lantliga avkrokar och äta blåbärspaj med hemmagjord vaniljsås.

Ungefär en dag i veckan skulle jag ägna åt läsning. Både skönlitterärt och fackböcker. Varva ”Bygg din egen kompost” med ”Ondare,  brådadare, dödare” Detta läsande skulle jag utföra här hemma för det är den bästa platsen för det. Jag blir så lätt distraherad om jag ger mig på pretentiösa idér som att sitta i en klippskreva nere vid havet eller något annat som låter skönt, men som inte funkar. När jag gett mig ut på sådana irrfärder slutar det alltid med att jag först letar plats alldeles för länge, sedan kan jag inte fokusera på något innan jag ätit upp medhavd matsäck. Sedan ställer vädret till det. Det är för blåsigt, för ljust, för kallt… Sedan är det dags att åka hem igen.

Om jag hade ett friår skulle jag baka bröd. Åtminstone en gång. Tänk att få bjuda ungarna på ugnsvarma mackor med smältande smör och god cheddarost när de kommer hem från skolan en kall dag i januari… Och en kopp varm choklad till det.

Jag skulle göra något praktiskt också. Städa bilen kanske. Eller måla om någonting. Jag skulle definitivt krukat om mina krukväxter. Herregud, de skulle förmodligen dö av chocken!

Under mitt friår skulle jag passa mig för att anmäla mig på någon utbildning eller annan schemalagd verksamhet. Mitt år skulle få vara öppet för infall och spontanitet och helt fritt från krävande åtaganden.

Jag är som klippt och skuren för att få ett friår. Jag har dessutom ett väldigt attraktivt jobb som unga arbetssökanden hade lärt sig oändligt mycket av. Tänk vilken erfarenhet för dem. Och tänk vad trevligt för mina kollegor att få se någon ung och entusiastisk människa ett tag!

Och tänk vad kul det hade varit för mig!

Jag viiiiiiiilll ha friår nuuuuuuuuu!

Kommentera

