Plan A och plan B

Att harva i en liten förening kan innebära en del extrajobb.

I vår lilla förening har det nu beslutats om upprustning. Jobben delas ut. Jag är lagledare för mitt team och därmed är det upp till mig att hitta utförare för den del som tillfallit oss. Att måla fönsterkarmar och lister.

Vi snackar om fönsterlister och karmar i en liten byscha.

Jag har beslutat att det krävs fyra personer för att göra det här jobbet på en eftermiddag.

NU behöver jag bara få de fyra att anmäla sig.

Plan A: Jag skriver på hemsidan samt skriver ut lappar och ger till barnen för vidare befordran till föräldrarna. De uppmanas att svara inom två dagar.

Jag är visserligen sjukligt optimistisk, men i detta gör jag mig inga illusioner och förväntar mig allt mellan noll och nada svar. Alltså tar jag fr.om onsdag tag i plan B.

Plan B: Jag gör en lista där jag börjar uppifrån och plockar fyra namn och meddelar dem att de är utvalda för uppgiften. Till nästa uppgift – för det kommer mera, förr eller senare, kommer de nästföljande på min lista att väljas ut.

Personligen är jag vän av Plan B. Då slipper man att aktivt ta ett beslut om att utföra ett jobb man absolut inte vill göra och definitivt inte anser sig ha tid med, men – stort MEN – man kan inte riktigt med att säga nej eftersom alla andra förmodligen har det likadant. Någon gång blir det någorlunda rättvist.

Vad tror ni – kommer någon att anmäla sig frivilligt eller kommer jag att få tillgripa plan B?

Jag återkommer med detta rafflande äventyr inom en snar framtid.

Till dess, lev väl.

Kommentera

