Alla dessa små episoder

Grannarna här är ett par i 80-årsåldern. Vi snackar en hel del över häcken och håller ett öga på varandra. Hjälps åt.

Kvinnan – vi kan kalla henne Majsan – är en perfekt berättare. Hon återger små historier som utspelat sig här på gatan sedan 60-talet då hon flyttade hit, och pekar på hus där berörda personer bor, eller bodde. Jag tror hon skruvar berättelserna lite, men helt säker är jag inte. Roligt är det i alla fall.

Häromsistens talade vi om ett par växter jag höll på att flytta  i min trädgård. Jag frågade Majsan om hon visste vad de heter, men det hade hon inte koll på. Däremot pekade hon på att hon hade ett par sådana också.

Attan (som bodde i mitt hus innan jag flyttade hit) hade gett henne dem.

Usch, sa Majsan, det var så dumt. Attan bara skällde och skällde på gubben sin den da´n, riktigt sur och le va hon. Vet du vad hon skällde för? Phu, så dumt! Hon skällde för att han hängt upp kalsongerna med gylfen mot vårt hus! Det tyckte hon var så upprörande att hon gick och skällde på den stackars gubben i timmar. Det var väl inget att bli så arg för, sa Majsan. Hon borde vara tacksam att han hängde upp tvätten… I alla fall kom hon och frågade mig om den där växten då, men då tyckte jag att hon var så dum så jag sa att det kunde kvitta med det.

Men nejdå, Attan bara tog spaden och gick och grävde upp några plantor som hon bar över hit och planterade. Inte ett ord sa hon. Inte jag heller. Sedan dess har de växt här. Fina är de. Blommar tidigt. Du gillar dem också förstår jag? avslutade hon sin historia.

Jag gillar de växterna jättemycket. Det har jag gjort sedan jag flyttade in. Det är därför jag flyttar dem, de syntes för dåligt på sin ursprungliga plats. Hoppas att jag inte tagit livet av dem genom flytten. Och nu, med Majsans historia ringandes i huvudet tycker jag ännu mer om dem.

Skulle jag har råkat ta livet av mina så får jag säkert några av Majsan.

 

Kommentera

