Ner i varv

Hösten är väl inte riktigt här än, men mentalt är jag redan där. Att packa picknick-korgen och sticka ut till havet för att bada ter sig som en absurd handling. Ändå är det fortfarande fullt badbart.

Det luktar höst i min trädgård och jag funderar på hur och var jag skall övervintra mina fuschior, pelargoner, frenedodendronen, astrarna och klövern.  Klippa ner, ta in, gräva ner. Amaryllisen i växthuset skall jag ta upp och lägga i förvaring i något mörkt hörn i garaget.

Apelsinplantorna, som ungarna sått, skall tillbaka till sina krukor. De har också levt i växthuset under sommaren.

Det mognar några tomater om dagen. Gurkor också. Paprikorna kommer inte varje dag, snarare en gång i veckan. En per planta… Väldigt goda.

Plommonträdet ger också lite frukt i år. Härliga victoria-plommon. Bästa sorten!

I går var det flera hemodlade  ingredienser i middagen. Såsen till kotletterna smaksattes med nyplockad oregano, i salladen hackade jag ner paprika, tomat och gurka, samt några blad basilika. Potatisen kom från mammas och pappas trädgårdsland, men det är ju så  gott som eget…

Tvätten torkar fortfarande rätt fort ute på strecket och det finns ingen härligare doft än den kläderna bär med sig in. Jag tror jag kommer att nyttja torkvindan hela året…

Sönerna var precis förbi och hejade. De har varit nere på fotbollsplan med polarna. De envisas med att gå i shorts och t-shirt trots att jag anser att det är höst och att de åtminstone borde ta på sig en långärmad tröja. Nåja, de är väl inte dummare än att de tar på sig om de fryser. Och om de inte fryser så fryser de väl inte… Det är väl som fritidsfröken E sa: de har kvar, och har utvecklat sitt bruna fett så de fryser inte. Tur för dem. Synd för oss andra som inget har.

Från och med i morgon skall vi börja på vår fyra veckors matsedel. Första veckan tillhör yngste sonen och inleds med lövbiff, potatisklyftor och remouladsås (jo, vi andra får ta bearnaisesås, men han skall ha remouladen. Den från Willys i vit flaska.).

Sakta faller rutinerna på plats igen. Jobb, skola, träning, läxor, bokklubb, vinprovning, fixardagar… Allt planeras, skrivs in i kalendern och hålls i bakhuvudet.

Skönt.

One thought on “Ner i varv

  1. Carl-Henry Jonsson skriver:

    …. än så är det sommar…Blott slutet av aug.. Men det är skördetid. Visst är det fint med en egen täppa???//pa

Kommentera

