Svampar på hjärnan…

Skolan har börjat, jobbet rullar på, det är träningar, inköp, försäljning, tvätt och organisation på level 1000 men allt min hjärna rabblar är; västerbottenpaj med smörstekta kantareller, västerbottenpaj med smörstekta kantareller, västerbotten…. …. …

I dag inleddes jobbet med en två timmars fotosession ner i en studio i Klippan. Mmmmm vad det är fint här, noterde jag då jag gick från bilen. Här skulle man kunna sitta och äta västerbot….

Fotografen snodde runt och snackade modellen till avslappning, stylisten svippade runt med sin puderdosa och jag satt och övervakade det hela medan hjärnan gick igenom de olika momenten som krävs för att åstadkomma en perfekt västerbo…..

Till lunch åt jag fish & chips med remouladsås på den lokala grillen i Åbro. Det var första, och enda, gången på flera dagar som min hjärna helt släppte ost- och svamptemat. Det blev mer som blankt i huvudet en trekvart ungefär. Bara att skyffla in och svälja. Inte andas in stekoset som låg som ett lock till och med på utsidan, inte blanda in smaklökarna i jobbet och definitivt inte tala om anrättningen. Jag tror att hjärnan uppskattade pausen, men resten av kroppen led.

Under eftermiddagen producerade jag sidor samt funderade lite på vilket vin som eventuellt passar till västerb…. och kantareller. Hjärnan höll på att slinka ur svampspåret där och hamna i det gamla uppkörda vinspåret, men icke.

Efter jobbet for jag ut till svärföräldrarna för en födelsedagsmiddag. Det var nästan förvånande att se att det inte var västerbottenpaj med smörstekta kantareller. Det finns ingen anledning att tro att de någonsin skulle servera just den anrättningen för de plockar inte ens svamp. Och inte vet jag om de käkar ost heller. Vin dricker de i alla fall inte…

Istället fick vi väldigt goda, nykokta rödbetor till förrätt, en välsmakande fiskrätt till huvudrätt och en äppelkaka med knäcktäcke och vaniljvisp till efterrätt. Lyxig och god mat mitt i veckan.

Men, jag vet inte…. jag måste nog se till att sno ihop den där pajen och svamparna snart så jag får det ur systemet! Det börjar gå mig på nerverna. Jag vill tänka på något annat.

Är det någon som har ett schysst vintips till den här rätten förresten?

Kommentera

