… dörrhandtaget åker upp med en smäll…

Det är katten, tänker jag. Tvingar jag mig att tänka. Hon vill in. Hon brukar hoppa upp och hänga sig i handtaget när hon ledsnat på att vänta på att någon skall komma och öppna för henne. Är dörren olåst glider den upp.

Det är sent på kvällen och jag sitter och läser. Ensam hemma. När jag en stund senare vänder mig om ser jag att katten ligger hoprullad i fåtöljen. Djupt sovande.

Hjärnan registrerar vad hjärtat redan insett – DET VAR INTE KATTEN SOM RASSLADE I HANDTAGET… Blir lite svettig och känner hur hjärtat rusar. Tvingar mig själv att lugna ner mig. Kokar en kopp te. Läser lite. Hela tiden med öronen på helspänn och snabba ögonkast ut genom fönstret, bort mot trappan, runt i rummet.

Ingen. Inget. Tyst.

Sedan nya, skramlande ljud. Det låter som om något faller omkull. Var det inifrån? Näää… Är katten därnere? Nej. Hon ligger kvar. Sover fortfarande oberört. Borde slänga ut henne. Törs inte. Vill inte.

Dags att lägga sig. Fortfarnde lite orolig över ljuden nerifrån. Det är alldeles mörkt. Är ytterdörren låst? Är altandörrarna stängda? Bäst att kolla…

Får hjärtklappning i trappan. Det är väldigt mörkt därnere.

Hör ingenting nu, bara mina egna hjärtslag som susar i öronen. Skärpning. Går med bestämda steg ner till nedervåningen och tänder en lampa. Och en till. Öppnar dörrarna till barnens rum. Märker att handen darrar lite när jag sträcker mig efter ljusknappen.

Ingen där! Fönstrena stängda. Tvingar mig att gå fram och vrida ner persiennerna så det inte skall se så obebott ut. Man vet aldrig…

Närmar mig ytterdörren. Tänk om det står någon beredd precis utanför? Tänk om dörren slits upp i samma ögonblick min hand sluter sig om handtaget?! Lyckas nästan jobba upp mig till fullskalig panik innan jag tvingat mig själv att känna efter om dörren är låst. Det är den.

Bara en dörr kvar. Måste kolla så att dörren till garaget är stängd. Måste gå igenom den lilla hallen och öppna dörren till garaget för att se.

Det går inte.

Det hemska som ibland finns i mitt hus när jag är ensam där finns definitivt i hallen mellan garaget och huset. Om jag inte gär in till det så kommer det inte in till mig… Jag gör en deal med skräcken.

Går upp. Lämnar alla lampor på.

Går och lägger mig. Går upp och hämtar katten, hon får sova hos mig i natt. Läser, lyssnar, hör mystiska ljud. Håller mobiltelefonen krampaktigt i handen. Beredd att kasta mig ur sängen och ut genom altandörren om ”det” kommer upp för trappen. Lika beredd att kasta mig i trappen om ”det” kommer andra vägen.

Funderar en stund på vilken väg som är smartast om ”det” inte kommer ensam…

Somnar till sist alldeles genomsvettig och utmattad.

Hur blir man av med mörkerrädsla? Någon som vet?

4 thoughts on “… dörrhandtaget åker upp med en smäll…

  1. REN8 skriver:

    VAR DEN LÅST när du kollade på morgonen?

  2. Pux skriver:

    …nästa morgon när jag gick förbi garagedörren stod den lite på glänt… Det knarrade lite när morgonbrisen vickade dörren några millimeter fram och tillbaka och i springan kunde jag se att det var något blankt, vått på golvet.Hjärtat bankade i bröstet då jag sakta öppnade dörren och tittade in i halvdunklet. Det luktade konstigt. Obehagligt…Jag tog ett steg in, snubblade över något stort, mjukt, stumt som låg tvärsöver golvet. När jag vred på huvudet för att se vad det var såg jag rakt in ett par tomma, matta, stirrande ögon!Nej. Jag bara skoja. Dörren var låst. Tror jag…

  3. carl-henry jonsson skriver:

    Du skulle ha satsat på att bli deckarförfattare, alternativt stannat hemma hos pappa för gott!//pa

  4. Pux skriver:

    Pappa! Är inte du ute bland fjällen på island och rider? Har ni internet där? Shit alltså, dessa islänningar är fantastiska.

Kommentera

