Den hemlige kocken är irriterande ohemlig!

Vi tog med oss ett gäng pocketar på resan maken och jag. Mest deckare. Och Carsten Jensens drunknande som maken närmade sig slutet på, samt då denna kioskvältare ”Den hemlige kocken”.

Mina böcker tog slut lite för fort så jag smygstartade lite på ”kocken” som maken tagit med åt sig. Det är ju han som handlar i hushållet så han hyser det hetaste intresset att läsa denna bok.

Ni vet hur man anar ett oväder genom att se molnen torna upp sig i horisonten eller hur? Redan på sidan ett såg jag molnen mörkna och på sidan två hade skyfallet redan börjat… Jag lade ihop boken och hoppades att maken kanske skulle glömma bort den. Inte för att jag inte vill vara en kritisk konsument och medveten och nyttig och pk och allt det där utan för att jag gillar mat som tar lika lång tid att tillaga som att förtära. Fyra minuter ungefär.

Maken glömde inte. Tvärtom. Han gillade boken redan på baksidestexten och sedan började det. ”Näääääääeeee! Vet du vad glass är gjort av!? Vet du vad bröd är gjort av? Skinkan! Vi skall inte ens tala om SKINKAN!!!” Sedan talade han en låååååång stund om skinkan.

Så makens matinhandling är inget han sköter med vänster hand nu längre. Nej, det skall läsas och begrundas. Det är ju naturligtvis näst intill omöjligt att köpa mat som består av mat nu för tiden. Så fyra-minuters-middagarna är snart ett minne blott. Ett kemiskt, läskigt och naturligtvis ohållbart minne, men också ett bekvämt och relativt mättande sådant.

Häromdagen råkade jag säga att vi skulle fylla frysen med Gorby-piroger, billy-pizzor och andra micro-vänliga produkter så att sönerna själva skulle kunna förse sig innan diverse träningar.

Först fattade jag inte varför kylan sjönk flera grader i köket  där jag gick och småplockade. Sedan såg jag makens förfärade min. ”Piroger, pizzaslicer, mamma scan!? Vet du vad de innehåller?”

Jag gjorde raskt avbön och konstaterade att mackor – av ”riktigt” bröd – med skinka – snackar förstås äkta skinka av kött här – eller något annat gott (och nyttigt) pålägg också är en smidig lösning….

Phu. Vi får se hur det går.

Tro nu inte att jag på något vis är emot makens korståg mot E:na, jag är helt med! Död åt glutamaten i maten! Men jag har en lite mer ”laid-back” attityd till livets alla små jävligheter. Jag undviker de största grynnorna och ser mellan fingrarna på en del andra och resten tuggar jag i mig.

Eller gjorde. Eftersom maken handlar får jag bra käk på köpet. Och kan dela ut moralkakor åt höger och vänster till folk som utfordrar sig själva och sina telingar med allt från komockor till kemiskt framställd röksmak med kolflagor i. ”Skulle jag aldrig göra” säger jag med högdragen min.

Nu väntar jag på uppföljaren. ”Den hemlige vinodlaren”, ”Den hemliga sömmerskan”, ”Den hemliga biltillverkaren”…

… eller har de redan kommit?

3 thoughts on “Den hemlige kocken är irriterande ohemlig!

  1. Islandsmamman skriver:

    Vi har sedan många år läst på innehållsförteckningar och har ganska konsekvent ratat E-fyllda ”livsmedel”. Det är inte BARA för att vi vill vara nyttiga. Kilopriset på riktigt skinka beståenda enbart av död gris och lite kryddor och skinksurrogat som mest består av potatismjöl, vatten stabiliseringsämnen, smakämnen, färgämne och lite annat skit är ju faktiskt inte så stor – SNACKA om att bli LURAD!! DET gör mig snorgring.

  2. Pux skriver:

    Hej Islandsmamman – jag har också en islandsmamma, men det är inte du, för min islandsmamma är på island just nu!Du – och alla andra pålästa konsumenter – har natuligtvis helt rätt. Jag vill inte heller vare sig äta eller betala för en massa skit.

  3. Islandsmamman skriver:

    Jag är också på Island men jag har koll på mina ungar – ingen av dem har hunnit bli könsmogen sen imorse så jag är inte din islandsmamma nej hahaha!Jag är mat-taliban sen 15 år tillbaks – Sonen är en mycket aktiv ung man så vi har haft stenkoll på käket sen han föddes. Det måste vara obehagligt att stöta på en sån där bok och liksom bli väckt helt plötsligt :-/ Jag är glad att jag har fått upptäcka smörjan i lugn och ro – jag hade sprängt en åder annars 😉

Kommentera

