Exkludera mig!

Det är inne med ”all inclusive”. Vet ni vad det är? Man köper resa, hotell, käk och dryck/glass mellan måltiderna i ett. Väldigt prisvärt. I alla fall om man åker till Bulgarien och konsumerar ohälsosamt mycket läsk, öl och glass.

Vår resa gick till ett hotell som heter ”Bella Vista” i Sinemoretz i Bulgarien. Sinemoretz är en byhåla vid havet vid bergen som gränsar mot Turkiet. Trevligt hotell, schysst pool, zilijoner solstolar och parasoller, en poolbar, knappt två minuters gångväg från den sköna sandstranden. Rent, fräscht, vaaaaarmt, svalkande drinkar… Allt vad man kan önska sig.

Om det är ovan nämnda saker man önskar sig.

Och det var det. Hela första dagen var det underbart! Ungarna drack kopiöst mycket läsk. Maken och jag drack fler kalla öl än jag ids räkna. Maten var bra. Det var lugnt och skönt. Bortsett från de hysteriska lekarna som drogs igång av hotellets lekpersonal. Och nu menar jag inte barnklubben – utan lekarna för de vuxna… Det spelades vattenpolo, dansades någon sorts linedance, spelades dart och tjoades och tjimmades. Jippii…

Vi softade vid poolkanten fram till lunch. Förflyttade oss till stranden på eftermiddagen. Läste, drack öl, dopp. Avslappande. Skönt.

Efter ett par dagar, då vi tagit en sväng in till byn och konstaterat att den var snudd på icke existerande, började det krypa lite i kroppen. Massor med oändliga dagar av soooooolande, pooooolande, ölaaaaaaande kvar. Ohhhhhh sååååå skööööööööönt…

Åkte på utflykt till en ”riktig” by. Strosade på gator, åt glass, tittade på andra människor än de som bodde på ”Bella Vista”. Det var riktigt roligt. Vi kände allihop att det kanske skulle varit trevligt att bo någonstans där det fanns någonstans att gå. Något att titta på. Något att göra utöver poolande och solande.

Fick lite ångest av min rastlöshet. Hela idén gick ju ut på att slappa. Men… Jag bor hellre på ett slitet B & B utan pool och har friheten att masa mig iväg till stranden, gå på sta’n, äta var jag vill – när jag vill – träffa människor lite mer hipp som happ och hittar på egna utflykter än att ha ett sådant här färdigt paket igen. Det är förlamande.

Sönerna hade det ljuvligt. De drack läsk och käkade glass i mängder de första dagarna. Sedan tappade det sin tjusning. De höll igång duktigt i poolen och på stranden och spelade sedan fotboll i en tyskdominerad barnaskara till långt in på natten.

Ändå blev de också lite rastlösa.

Det gladde mig förstås.

Vi är överens i la familia. Det är skönt med all inclusive. Men vi kommer nog inte att göra om det.

One thought on “Exkludera mig!

  1. Bokmalen skriver:

    Vad bra du beskrev detta. Vår familj har varit lite sugna på att testa detta, men jag kände så väl igen oss i din beskrivning efter några dagar, så det får nog vara. Exkludera mig också:-)

Kommentera

