Bokklubb har haft möte igen

Som jag berättade i min förra bokklubbs-blogg så läste vi Jonas Gardells ”Gud”. Det var mitt val och jag kände mig rätt nöjd just då. Ingen hade läst den, och det hördes lättade suckar då jag presenterade den. Efter ”Pamuk” litade inte mina bokklubbs-kollegor på mig längre.

… nu kan vi säga att efter ”Pamuk” och ”Gud” så har jag en lång väg att klättra innan jag är i närheten av litterärt populär. Det verkade vara ett så säkert kort när jag gjorde mitt val…

I dag fick vi en ny medlem i klubben – T. Hon var lite orolig för hon hade ju inte läst boken. Det visade sig att hon var i gott sällskap. Av samtliga. En av oss, Bob, hade inte ens införskaffat den! Det är väl ändå höjden av nonchalans? …borde få minst spöstraff. Och efter dagens diskussion och betygsättning så lär hon ju knappast införskaffa den i efterhand heller.

Så vad tyckte vi? Den började intressant. Lite gamla testamentet och lite Gardellska kommentarer. Ju längre in i boken vi kom desto mer Gamla testamentet och allt mindre Gardell. Tyngre och allvarligare. Inga skratt. Inte ens några sneda leenden.

Mot slutet av boken – dit jag har kommit ungefär – börjar man längta efter att få läsa något annat. Trots att det är intressant. Kanske lite för mycket.

Jag är inte kristen och har aldrig läst bibeln, så för mig var det intressant väldigt länge. Gud är verkligen inte särskilt god och människan är inte vare sig klok eller eftertänksam. Gud är ond och människan är viljelöst rö för vinden.

Boken förde mig inte ett dugg närmare religionen, snarare tvärtom. Nä, inte tvärtom… jag är inte mer okristen nu än då. Den kristendom jag förmodar att de flesta kristan förhåller sig till är inte en kristendom som läser bibeln som vore den ett bergfast historiskt dokument. Men vad vet jag…

Boken fick betyg. Några tvåor och ett par treor. Slutbetyget blev 2+.

Vi hade just inte mer att säga om den.

Nästa bok är: Busters Öron av Maria Ernestam. Jag har ingen aning om vad det kan vara, men det skall bli intressant.

Nästa bokklubbsmöte vill vi ha på en Börjessonbåt medan den kör oss runt Hisingen. Vi vill vidare bli beordrade att läsa en deckare där morden begås på just denna ö.

…om mördaren kommer från fastlandet är det en bonus. Vi har så mycket konstigt folk här redan, så det kunde vara skönt att slippa en mördare eller två…

Nu skall jag kolla om det finns några båtturer runt Hisingen i början av september.

Och beställa min bok.

Kommentera

