Första gurkan skördad!

Av mig. Inte av Bambi och hans huligangäng. Jag hade inte blivit förvånad om han lärt sig öppna dörren till växthuset vid det här laget eftersom han tycks vara en ständigt närvarande gäst i min trädgård i dessa dagar.

Min chokladblomma var väck härmodagen och jag svor ytterligare onämnbara ramsor över vilddjuren i kvarteret. En stund senare fick jag be dem om ursäkt då blomman visade sig vara avbruten och låg en bit bort. Förmodligen någon ur hushållet som trampat lite slarvigt på sin väg upp mot växthuset. En liten olycka helt enkelt…

Tomatplantorna växer och frodas och jag ser fram emot den kommande skörden av gula, röda och svarta tomater. Säkert smakar de snarlikt, men frågan är hur god en svart tomat ser ut.

Paprikorna är lite långsammare. Har dock fortfarande gott hopp om att de skall hinna bli något av dem innan frosten. Förra året hann de precis inte att bli klara. Lite sorgligt att se dem – lite lätt rödskiftande – och frostnupna hänga där framemot hösten.

Apelsinplantorna växer väldigt långsamt. Av någon anledning trodde jag de skulle ta fart ute i växthuset, men det har inte hänt än i alla fall. Nåja, de hade jag ändå inga förhoppningar om att skörda inom det närmaste decenniet så besvikelsen är hanterbar.

Igår flyttade jag några friväxande smultron till örtlandet kring örnen Alexander. Jag hoppas Alexander kommer att agera fågel- och rådjursskrämma så att vi åtminstone får smaka dessa bär. Å andra sidan verkar sniglarna helt opåverkade av Alexander så om rådjuren och fåglarna står över just den delikatessen så kommer väl dem in i stället.

Min lilla persiljetuva har precis börjat att repa sig från värsta snigelanfallen som pågick då det var lite blötare ute. Jag hoppas och ber om fortsatt torka, både för persiljans och min egen skull.

Arbetsdagar då lunchen består av ett dopp i sisjön och en macka på vägen dit är faktiskt väldigt sköna. Svalkan sitter i hela eftermiddagen.

Mer sommar till folket.

Kommentera

