Spring Bambi, spriiiiing!

 

Jag trodde inte att jag skulle kunna bli mer irriterad på något än vad jag är på mördarsnigeln men det kunde jag.

Rådjursjävlarna.

De har inget i min villaträdgård att göra. Jag har sagt det till dem vid flera tillfällen och till och med kastat vedträn och stenar efter dem, men tror ni budskapet gått fram? Nix pix.

I år bestämde vi oss för att plantera  jordgubbar. Trodde det skulle vara lönlöst med tanke på sniglarna, men man måste ju prova. Planterade således 10 plantor. Omgärdade med jord och sten. Har gått där och rensat dagligen. Kollat efter snigeljävlarna.

Så igår hade vi två nästan helt röda, hyfsat stora jordgubbar där. Och en massa små gröna. Siktade in oss på att skörda de första idag.

Det blev inget med det. Bambi och hans polare har länsat jordgubbslandet. Knappt lämnat kvar några blad en gång. Det som är kvar i jordgubbslandet är rabarber och hovspår.

Bambi vet det inte ännu, men nu är det krig. Nu är inte jordgubbslandet ett test längre utan ett mål i livet. Jag skall ha jordgubbar! I morgon köper jag rå-odör eller vad det nu heter och sprutar järnet runt i kring landet, spetsar oasis indränkta i samma otäcka medel på pinnar och placerar ut samt ringer någon sorts viltvårdare. Inte kan det väl vara meningen att vi skall ha en jordgubbspallande rådjursstam här i förorten – de skall ju bo i skogen och käka mossa eller något sån’t.

Att de är fästingtaxis är inte heller någon förmildrande omständighet.

Börja spring Bambi. Spring fort och se dig inte om, för där kommer jag med sprayen och oasisen och mina vedträn i högsta hugg. Du gick för långt när du tog mina jordgubbar, du vet det va?

 

Kommentera

