Rock’n roll?

I detta hushåll är det maken som står för rock’n rollen. Jag står knappt ut… Min ungdom var dock kantad av musikintresserade ynglingar och lite försökte jag hänga med då. Betade pliktskyldigast av både Hultsfred och Roskilde samt några spridda konserter lite då och då. Och vad tyckte jag då? Tja, fyllan värmde bäst…

Nu är detta dock avlägsna minnen och ingen tvingar mig på konserter och annat otyg längre. Inte så ofta i alla fall. Men med maken är det en annan femma. Han gillar det här med musik, konserter och festivaler.

Häromsommaren for vi runt i södra sverige och campade och stod i, allt med avsikt att möta upp goda vänner i Emmaboda ett visst datum – Emmabodafestivalendatumet. Maken dumpade mig och sönerna i Kosta och slöt upp med de övriga överåriga festivaldeltagarna för att njuta musik på lerig sommaräng och sova i tält tätt, tätt intill skräniga superfulla superunga rocknrollers. Hå, hå, ja, ja…

När maken och hans ”gäng” slagit upp sina tält och satt sig i sina medhavda campingstolar (suck…) så bjöds det termoskaffe och hembakt. Rock’n roll? Kanske inte, men lite coolt ändå. Förbipasserande ynglingar frågade om de var ”typ morsor o farsor på sta’n” som förirrat sig in på festivalområdet.

I kväll spelar AC/DC på Ullevi. Maken skall förstås dit. En av hans polare dök upp här innan för att lyssna in sig lite samt ”komma i rätt rock’n roll-humör”. De slog därför upp varsitt glas öl och bar med sig ut på balkongen för att där avnjuta den ihop med en specialimporterad, fet cigarr från amerika. ”puff, puff, mmmm… detta är livet…., skål på dig din gamle gamäng!”

Nej, de sa inte så, men om de hade gjort det hade jag inte blivit ett dugg förvånad.

När de båda männen avlägsnat sig kunde jag med gott samvete stänga av den jobbiga ”bompabompa-musiken” i stereon och återigen njuta av de knappt befintliga ljuden från vår stillsamma villagata utanför. Mmmmm, detta är livet.

Jag har bokat en all-inclusive till Bulgarien förresten! Shit alltså… Tänk att jag gjorde det! Det bor nog trots allt lite rock’n roll även i mig. Eller vad tror ni?

3 thoughts on “Rock’n roll?

  1. johanna skriver:

    Lugnet har lägrat sig i Ekebäck. Maken två svågrar och två vuxna syskonbarn har efter antal öl och chili lämnat mig ifred. Hoppas de får det gött, jag mår i alla fall gött! Jag behöver väll inte tala om vad de skulle göra?

  2. Pux skriver:

    Onej – jag har följt din makes förberedelser via facebooken under dagen. Jag är övertygad om han och alla de andra har det kanon. Jag förstår också precis hur skönt du har det i Ekebäck!

  3. ren8 skriver:

    Alla hånskrattade åt mina kanelisar och kaffe…sen när väl EN vågade (tack Malin) så skulle alla ha….HRM

Kommentera

