Vem vann egentligen?

Det har varit fullt upp denna helgen! I lördags for jag, mamma och svägerskan på bussresa med ”Trädgårdsamatörerna” till Danmark. Det var ett äventyr vill jag lova. Vår guide är vimsig men välmenande dansk dam som måste ha ägnat tusentals timmar till att sy ihop det här programmet.

Kl. 7 från stena-terminalen. Frukost på båten och sedan full fart ut till Brøndeby blomsterfestival. När bussen öppnade dörrarna vällde amatörerna ut med dollartecken i ögonen. Här skulle fyndas! Det var sticklingar, trädgårdstomtar och magdansörer om vartannat och om ni inte tycker att det låter roligt så är det för att ni aldrig varit med. Det är galet kul att att välja och vraka bland tusentals hostor, nelliker, örter, pelargoner och allt vad det hette till nästan inget pris alls.

Jag som mest skulle titta återvände till bussen med en rosenbuske vid namn Leonardo da Vinci, två nejlikor, en vit, tjusig pelargon, en chokladblomma och en papptallrik med stekta fiskbollar och remouladsås. Blommorna stuvades in i bagageutrymmet efter avstigningsort, så jag hamnade i ett eget fack för mig. De andra amatörerna, som ju inte alls är amatörer utan snarare fullblodsproffs, bodde till största delen uppåt kusten.

Från festivalen drog vi vidare till en privatträdgård. Ett äldre par som odlat sin surjordsträdgård i 35 år! Huset var knappt skönjbart i all den frodiga blommningen. Det var lite klaustrofobiskt, men imponerande förstås.

Fick med mig en ”Shneperle” därifrån som inte riktigt vet var jag skall plantera…

Det löser sig nog. Om jag bara får en stund över till trädgårdspåtning någon gång.

Jag var hemma någon gång efter midnatt.

På söndag morgon stod jag upp med tuppen och begav mig till den vallokal jag var tilldelad under hela valdagen. Brunnsboskolan. Jag mötte upp med vaktis och började på att förbereda. Lade fram valsedlar i tusental… Det kändes kanske lite omotiverat många, men man vet aldrig…

Vår första röstande kom strax innan 09.00. En piggeliin dam i 80-års-åldern.

Det är piggelina damer som dominerar även i valstugorna. I alla fall i denna specifika där jag befann mig.

Det var en låååååång valdag. Och valkväll. Men räkningen gick fort. Och stämde direkt!

Då blev vi nöjda och glada. Det enda struliga med valdagen var att ta sig till Gustav Adolfs torg – hur f-n kör man dit när man kommer från tingstad? Jag bjöd min vice på en slingrig tur runt femman, kungstorget, lilla torget och slutligen in till det rätta torget. Där rådde total parkeringsanarki, men det kändes lite som om det hörde dit. Inne på börsen lyste flitens lampa och vår rapportering gick snabbt och lätt.

Väl hemma vid 23.30-tiden var jag så trött att jag knappt orkade stå upp. Gissa om jag sov gott den natten.

Och det skall jag göra nu också. Godnatt.

Kommentera

