Dementorer, Gud och EU-val

En vän till mig har en dementor till chef. Ni som läst Harry Potter vet vilken typ jag talar om. För er andra kan jag berätta att en Dementor är en ond varelse som är cca 2,5 m lång och svävar. Där den drar fram sjunker temperaturen drastiskt och kommer den för nära människor suger den all livslust, kraft och glädje ur dem. Om man råkar ut för en dementorkyss blir man aldrig sig själv igen. De lämnar dränerade människoskal bakom sig.

dementor

Vännen med dementorchefen är rustad att fightas. Hon har en stark ”patronus” (skyddsängel) som denne dementor inte rår på.

Men det är illa att dementorer blir chefer över huvud taget, och det är obehagligt att höra om hur de påverkar människor. Skrattet tystnar, arbetsbördan blir allt tyngre att bära och den lagkänsla som en gång funnits krackelerar och faller i bitar då ingen längre  törs höja sin röst.

Det tar tid att bygga relationer, att skapa en enhet av olika individer som både vill och kan dra ett tungt lass. Att få en hårt belastad avdelning att fungera bra kräver ett gott ledarskap. Snarare än att släppa in en dementor borde ledningen satsa på någon som har förmågan att få människor att inte bara göra allt de kan, utan dessutom lite till. Och det med glädje. ..

Men, men… alla resonerar ju inte riktigt så.

Jag hoppas att denne dementor jag hört talas om blir bortjagad av en hel flock enade patronusar. Att det går som i sagorna där det goda alltid segrar till slut. Men så är det ju dessvärre inte alltid i verkligheten. Men det kan bli så… Och alldeles oavsett hur det går så kan ett tråkigt slut betyda början på något nytt och bättre.

På tal om kassa chefer så läser jag just nu en bok om härskarteknik. Inte bara i förhållandet chef – underställd, utan i alla relationer. När man börjar tänka på det så är det nog rätt vanligt bland de flesta av oss att någon gång då och då förfalla till lite ”härskarteknik” för att rättfärdiga oss själva. Det är intressant. Lite obehagligt också. Man vill ju gärna vara bättre än så…

I bokklubben ”bokklubb” skall vi läsa Jonas Gardells ”Gud”. Det har jag bestämt och jag är så himla glad att ingen hade läst den. Och jag hoppas och ber till denne ”Gud” att mina bokklubbskompisar kommer att ha större glädje av denna bok än de hade av den förra jag valde – Istanbul.

Har ni röstat i Eu-valet ännu? Ni tänker väl inte smita? Tänk på att de platser vi har i Bryssel skall fyllas och att just du kan vara med att påverka vem som skall sitta på dessa stolar. Det är ett tungt ansvar, men vill du leva i en demokrati så bör du axla det. Så himla svårt är det inte – du kan alltid rösta som du gjorde i riksdagsvalet. Då har du ju dina grundvärderingar klara för dig.

Vill du på ett snabbt och underhållande sätt skaffa dig lite fakta om vad de olika partierna vill med EU så tycker jag att du skall lyssna på Annika Lanz partiledarutfrågningar som pågått i P1 t.om. i dag. Sist ut var Lars Ohly och han har väldigt skön röst. Han skulle nästan kunna få min röst för den sakens skull. Om det inte var för det att han vill ut ur EU. Det vill i och för sig jag med ibland, men det känns lite konstigt… Nåja, jag har redan röstat – det gjorde jag innan jag hörde Ohlys röst – så nu är det försent. Eller det är det ju inte, man kan ju faktiskt gå och rösta på valdagen också, då plockar de snälla valarbetarna fram min poströst och mackulerar den.

Men det kommer jag nog inte att göra, jag sitter ju i en helt annan vallokal och erbjuder denna service åt de människor som tillhör det distriktet.

Sommaren har varit här men verkar vara över nu. Temperaturen som igår var skyhög har i dag drastiskt sjunkit. Och sjunker i detta nu… Kan det vara hösten som är i annalkande, eller har vi invaderats av dementorer?

Kommentera

