EU-val, rött vin och annat ditt o datt

Var på utbildning inför EU-valet. Det är snarlikt val från val hur man jobbar där ute i vallokalen. Det är ett jobb som passar människor som är extremt förtjusta i rutiner. I ordning och reda. I att pricka av listor.

Själv har jag alltid sett mig som lite av en bohemisk slarver, men det finns personer i min närhet som anser mig vara fullständigt fyrkantig. Extremt strukturerad. Konstigt… Förmodligen är jag en mix av båda dessa drag. En strukturerad slarver. En bohemisk pedant.

Att det måste vara extremt regelstyrt och noggrant på valet är naturligtvis självklart. Vi kan inte hålla på att slarva med vår demokrati hur som helst. Det skall gå rätt till. Till exempel så räknas inte röster där det råkat hamna två valsedlar i samma kuvert. Det får bara ligga en valsedel i. När så inte är fallet beror det på att två valsedlar klibbat ihop sig och verkar vara en. De valsedlarna och kuvertet de låg i, läggs i en särskild påse för sig. Eventuellt räknas dessa röster senare. De far nämligen från oss här i Göteborg i iltransport för närmare granskning i Vänersborg. Kanske att de slänger den ena valsedeln och räknar den andra. Men vad vet jag?

Jag gillar det här petandet med röster och vallängden och alla protokoll och listor som skall fyllas i. Fråga mig inte varför. Det är något med all den här ordningen och redan som påverkar mig. Det finns listor för listorna. Och skulle något saknas så har vi ett nödnummer att ringa. Innan vallokalen öppnar!

De ringde mig från ett undersökningsföretag idag. Jag brukar provsmaka och tycka till om saker och ting för dem med jämna mellanrum. Denna gång ville de att jag skulle tycka till om vin. Rött vin. Om jag var schysst nog att avsätta 1,5 timme till att snacka om vin, samt provsmaka lite, så skulle jag få 500:-. Kunde jag tänka mig det, jag passade nämligen in i den profil de sökte för detta uppdrag. OM jag kunde tänka mig. Dessvärre fungerade inte datumet något vidare. Är och firar en student just den kvällen.

Jag frågade inte vad som gjorde mig så lämplig. Vad de sett i min ”profil”. Ibland är det bäst att inte veta.

Vill ni veta hur det går på expedition ”Feta-ost”? I dag åt jag och några kollegor lunch på Mölndals museéum. En sallad på rostade grönsaker – bland annat rödbetor – och fetaost stod på menyn. Den testade jag.

Det var väldigt gott med rödbetor. Och rostade grönsaker. Gott olivbröd till också. Och två rejäla skivor med lagom salt, lagom krämig feta-ost. Alltså – det finns åtminstone ett hak i mölndal med helt okej feta-ost.

De har dessutom en Barbie-utställning just nu och det var också kul. Vi hittade alla våra gamla barbiesar, kennar, cindysar och allt vad de hette i montrarna. Kul att se alla kläder och tillbehör också. Hon har inte behövt sakna mycket Barbie. Mänskliga proportioner kanske. Och lite längre hälsenor, måste vara jobbigt att alltid gå på tå…

Jag har noppat av skott från mina ”Hoyor” för att ge till kollegan H som har alldeles för nakna fönster. Jag har fem olika. Det låter rätt mycket tycker jag, nästan som om jag samlade. Det gör jag inte. Men jag skulle lätt kunna trilla dit. Det finns långt över hundra olika sorters ”hoyor”. Bland annat finns det några som inte har den där klassiska, sötaktiga lukten när de blommar, de luktar skit istället… De sorterna har inte jag. Vill inte ha dem heller. Tror att jag nöjer mig med de exemplar jag har.

Här är några bilder på dem. Hoyorhoya 2hoya 3hoya4hoya5hoya6

Min senaste blomsterambition är annars orkidéer. Jag har fått för mig att jag lärt mig att handskas med dem bara för att jag fått några stycken att leva ett par månader – en till och med över ett år! – men jag är innerst inne inte alls säker på att det har något med mig att göra. Det är bara tur. För dem alltså. Att de fortfarande lever.

Nu skall jag, sönerna och brorsonen dricka lite te och möla rostat bröd innan matchen. Har lovat dem första halvlek, men förmodligen blir det båda. Åtminstone för äldste sonen. Den yngste kommer nog att somna i soffan inom tjugo minuter.

Heja Barcelona!

One thought on “EU-val, rött vin och annat ditt o datt

  1. chj skriver:

    HOYA,HOYA, HOYA.Du har förmodligen gjort bra ifrån dig på alla dessa vinprovarkvällar du brukar skriva om!!!Därav den lämpliga (kanske en aning rödlätta) profilen. Haha//pa

Kommentera

