Curlingkidsen får lära sig innebörden av "Nej"

Ibland undrar jag om mina söner är världshistoriens mest bortskämda ungar…

De vill åka till ”Action park” i dag. Problemet är att vare sig jag eller maken varken har tid att skjutsa dit dem eller lust att sitta där i regnet medan de gör sina action-prylar. Polarens föräldrar verkar ha samma hårdnackade inställning.

Alltså håller ungarna kollektivt på att ruttna av besvikelse.

De har frågat inte bara tio gånger utan snarare hundra – Varför? Varför kan ni inte köra oss?

Och vi har svarat: Vi har inte tid. Inte i dag. Kanske en annan dag.

Om och om igen.

Tills tålamodet tröt och jag röt: Men! Sluta nu! Det blir inget med det idag och om ni inte lägger av att tjata så blir det aldrig någonsin. Fattar ni?!

”Vad skall du göra då som tar så mycket tid?” kom det tillbaka…

Jag orkar inte ens svara. Känner bara att någonstans har det brustit i uppfostran. En av mina ungar sitter på en gunga i lekparken och surar. Den andra sitter framför tv:n och surar och polaren sitter i trappan hemma hos sig och surar.

Och jag sitter här. Tänker att i fortsättningen skall de endast i undantagsfall få göra något roligt. Jag skall tvinga dem att läsa läxor varje dag. Att bara äta godis på julafton och.. och … och jag skall tvinga dem att sluta med fotbollen! Då minsann…

Fast å andra sidan skall vi ju till Rambergsvallen i dag. Äldste sonen skall vara ”maskot” i matchen Häcken-Helsingborg och maken och jag tycker att det skall bli hur spännande som helst! Tänk att vår son skall mingla med Henke Larsson! Det är stort.

Och sådant lär ju inte inträffa fler gånger om vi tvingar honom att sluta med fotbollen.

Och hur skall vi någonsin få något gjort om vi skall tvinga ungarna att vara hemma varenda dag och läsa läxor. Även om de inga har…

Äh, det blir som vanligt.

Nästa gång de frågar kör jag dem till action-parken. Om inte polarens föräldrar gör det.

Det är ju så roligt med den här action-parken, klart att de blir besvikna när de inte får åka dit…

Borde jag egentligen sagt ”ja” när de frågade?

5 thoughts on “Curlingkidsen får lära sig innebörden av "Nej"

  1. erviluca skriver:

    Ha ha ha! Känner igen mej helt! Oj vad jag har ”dragit in” och ”varit hård” i mina tankar mången gång….Och sen blir det som det blir iallafall… *fniss*

  2. nanna skriver:

    I vår familj har vi en ” regel” som lyder Den som tjatar får inget. Det har hjälpt oss från en del tjat hål i huvudet.NannaProva

  3. chj skriver:

    Du/ni – står inför en skiljeväg. Att bara ge efter gagnar inte barnen!!! Eftersom barn – vilket ni säkert har märkt vid det här laget är outtröttliga, när de märker att tjat faktiskt får de mest motsträviga förä’ldrar på fall med alla sina , ofta, intelligenta och svårbesvarade, varför, ??så fortsätter dom tills det ” går hål i huvet” på föräldrarna – barnen får sin vilja fram och det glömmer dom aldrig. Det är barA ATT LÄGGA PÅ ETT EXTRA KOL NÄSTA GÅNG – -så får dom vad dom vill.Nannas inlägg ovan är kanske en utväg – en av många. Huvudsaken är att / har du hört det förut??/sätta gränser och hålla på dom!!. Det är bättre att låta far-o – morföräldrar skämma bort dom. Då har ni själva bibehållen auktoritet.//pa

  4. Ister skriver:

    Så ert nej är inget nej.Sånt älskar ungar!

  5. chj skriver:

    Det är det som är som är meningen/pa

Kommentera

