sömnlöshetsdikt

varför sitter jag här i skärmens hårda sken?

min hjärna är trött och jag har stela ben,

min säng är därinne med täcke och allt,

här är det bara ödsligt och kallt…

 

förut var sömnen som ett gift spritt i kroppen

jag höll på att domna från tårna till knoppen

tvingade mig dock att fortsätta vaka

för att tvinga de små att sina lekar försaka

 

de var inte tröttta. inte alls som sin mamma,

ändå somnade de nästan meddetsamma….

och jag som var trött och nu äntligen får sova,

jag sitter här och förspiller min gåva.

 

ibland blir jag tokig, ja helt utan sans,

ibland saknas fullständigt både förnuft och balans

det tillståndet infaller när sömnen förlorats

så i morgon kommer även små problem att förstoras

 

kanske kastar jag kaffet i väggen!

kanske kräks jag upp frukostäggen!

kanske gråter jag hejdlöst om slaget om eurovision gått förlorat,

det är exakt den typen av problem som kan bli förstorat…

 

kanske bäst att försöka somna igen…

det är trots allt bättre med nu än med sen

om jag får några timmar blir allt som en saga

om inte… ja, vem vet vad jag kommer att få laga…

 

One thought on “sömnlöshetsdikt

  1. chj skriver:

    ”En borde inte sovanär natten faller på,de finns så många stjärnor där uppe i det blåDet är så lugnt och stilla att sova vore illa man borde se på stjärnorna-man borde vara två”… skaldade Jeremias i Tröstlösa – när han inte kunde sova.Vackert och vemodigt, framför allt när den framförs av en av våra finaste vistolkare __ Bergman .Sedan somnar man så gott och drömmer ljuva drömmar.//pa

Kommentera

