Varför äcklig feta-ost?

Det är så konstigt… Det finns feta-ost som är så god så man periodvis vill äta den till allt. Och så finns det äcklig feta-ost som man inte alls vill äta någonsin. För att den är inte bara äcklig – vilket i och för sig är nog – utan har dessutom väldigt otäck konsistens. Gummiaktig liksom. Som… som… som bläckfiskringar ungefär.

Det finns ett café i mölndal som heter Café Vägen. Det är ett klassiskt arbetarfik med falukorvsmackor och rejäla sallader. Mättande. Sjukt billigt också. Deras pastasallad med oliver och fetaost m.m. har jag blivit smått beroende av. Alltid ett bra alternativ när matlådan hemmifrån varit så sorgesam att jag inte förmått förtära den – då har jag åkt till café vägen och feta-ost-salladen.

Förra tisdagen var en typisk café vägen-dag. Matlådan hemifrån kom inte ens ut ur hallen så den var aldrig ett alternativ och jobbkompisarna vallfärdade till standardlunchhaket med den feta, knappt ljumma, okryddade maten så dit ville jag förstås inte följa med. Jag ville något annat. Jag ville ha god, salt, krämig och lite lagom smulig feta-ost.

Jag hämtade en matlåda på ”vägen” och packade förväntansfullt upp den i fikarummet på jobbet. Gissa om jag blev bestört då jag såg att det var helt fel sorts feta-ost på salladen. Små kuber… Så skall den inte alls se ut…

Det var högst motvilligt jag spetsade en av de små kuberna och förde upp mot munnen. Äcklig, förstås. Gummiaktig. Smaklös. Trist.

Besvikelsen var nästan outhärdlig. Den fadda smaken av den äckliga osten blandade sig med gråtklumpen i halsen och en känsla av total uppgivenhet spred sig som mjältbrand genom kroppen. Varför? Varför byter man ut en fantastiskt god feta-ost mot en äcklig? Är den äckliga billigare? Är det för att slippa skära upp den själv – skall de spara in skärtiden med de små prefabricerade kuberna? Om det är det som är grejen så har jag ett bättre förslag – skär inte upp feta-osten. Lägg på en fet klump och låt kunden (jag) bryta upp den själv.

För allvarligt talat… ingen kommer att köpa salladen med den äckliga osten. Och kanske finns det fler kunder som jag – de som kom enbart för den sakens skull. Vi – eller i alla fall jag då – kommer att gå någon annan stans.

FRÅGAN ÄR BARA VART!?

Kommentera

