Ett mästerbygge i spaghetti

”Johanna fick lämna kvar sin där ör hon får inte ta hem sån’t för sin mamma, hennes mamma säger att det är skräp” sa sonen, när han med andan i halsen trädde in i hallen med sitt spaghetti-bygge stadigt fasthållet med varsamma små händer.

”Hej” sa jag. Sedan sa jag ”Oj! Vad fint!” Sonens spaghettibygge – årets upplaga – är verkligen det. Imponerande. Det är förra årets version också, men det syns att han utvecklats. Vi ställde de båda byggnadsverken bredvid varandra på pianot. Så tog vi ett steg tillbaka och begrundade. Mmmm, fina.

Jag är imponerad på riktigt, men mest av allt av att han lyckas få hem dem i ett stycke. På buss och spårvagn från Chalmers experimentverkstad till hemmet här i Lundby. Ett spaghetti-bygge är – om ni inte vet – en massa spaghettistrån ihoplödda på en pappersplatta. Årets version påminner om skapelserna på stranden nere i skåne – ”Nimis” – vid havet vid Kullaberg. Ett ganska högt torn bestående av en massa strån. Alla ihoplödda ände mot ände snett uppåt. Jag skall ta en bild. Kolla igen i morgon.

Jag är lite imponerad av mig själv också. I går sprang jag Vårruset för första gången på många år. Första gången jag sprang överhuvud taget på flera år faktiskt. Jag vet inte riktigt varför jag sa ”Ja” när jag blev medbjuden. Det bara slank ur mig.

Jag kände inte damerna jag var i lag med – utom lagledaren som värvat mig – men vi kom snabbt överens och det var hög stämning från första stund. I startfållan hamnade jag bredvid en av mina lagkamrater och vi höll jämn takt hela vägen. Det var en otrolig sporre att ha henne där. Det gick liksom inte riktigt för sig att sluta jogga. Hon höll samma häpnadsväckande långsamma löptempo som jag dessutom, vilket redan det gjorde att vi kände oss som själssystrar.

Efter målgången och några glas vin var vi rörande överens om att Midnattsloppet, det måste vi ju bara vara med på. Och faktum är att jag fortfarande känner att det är en riktigt bra idé. Det är ju ”bara” en mil… I centrala sta’n dessutom. Om man tröttnar kan man ju alltid hoppa på en vagn eller vinka in en taxi.

I dag hade äldste sonen match mot Häcken. Halva klassen och större delen av hans handbollslag spelar med Häcken så det var spänt. Att vår målvakt är i Holland gjorde ju inte heller mycket till för att lugna nerverna. Vi har som väl är en nybörjad målvakt som kunde hoppa in, men han är som sagt ny.

Alla var taggade till tusen – både vi i hejarklacken och killarna själva. Tränarduon var också lite spända. Det är ju ändå lite av derbykänsla över dessa matcher.

Vi började med motvind och vår målvakt hade dessutom solen i ögonen. Men det såg fint ut. Ända till Häcken helt oförhappandes satte ett mål. Sedan rasslade det in två till och det var smått förtvivlad och minst sagt irriterad stämning då domarn blåste av för halvtidsvila. Tränarna lyckades dock ingjuta nytt mod i gossarna och in på plan, redo för andra halvlek tågade våra målmedvetna små krigare.

Och vilken upphämtning! Matchen slutade med vinst – 4-3 – och lyckan var fullständig. Oj, oj, oj vad det tar på nerverna det här.

I morgon hämtar svärföräldrarna killarna på skolan och tar dem med sig på husvagnscamping över helgen. De har gjort det förut och det är bland det roligaste sönerna vet.

Och maken och jag blir alldeles ensamma hemma!

Vi skall äta räkor och dricka gott vin. Lite goda ostar och någon söt, frisk marmelad och knapriga kex till efterrätt. Med lite mer vin till. Helgen ligger alldeles öde och oplanerad framför oss. Lite overkligt nästan…

Inga cuper eller matcher. Inga picknick-korgar att fylla. Ingen träning att vakna upp till. Det är tur att spaghettibygget står där, och den halvbyggda lego-ferrari-bilen som yngste sonen fick förra helgen på sin födelsedag. När jag ser deras saker kan jag nästan höra dem och då kanske min längtan håller sig i schack.

Kommentera

