Hemligheter och lögner

De är en skön mix av gott och ont alla dessa lögner och hemligheter som florerar.

Vet du? Skall jag berätta en grej? Då måste du lova att inget säga. Och du har definitivt inte hört det av mig!

Visk, visk, tissel, tassel.

Det är så mycket som är hemligt och förbjudet att tala om. Fast alla vet. Någon har alltid berättat för någon annan och denne någon annan har garanterat  fört det vidare i förvissning om att det måste varit avsikten från början. Och så är det också. De hemliga hemligheterna talas det inte om. De bärs väl inkapslade i dess ägare.

Om man får reda på att någon vänstrar så får man inget säga. Till sist vet alla utom den bedragne, för det är den ende ingen törs/vill tala om det för. Det kan ju bli så himla … jobbigt. Inte alls lika intressan som att spekulera i det med någon annan ”icke direkt berörd”.

Lön är också hemligt. Det är ju så obekvämt att tala om pengar. Och tänk om man tjänar sämst av alla! Usch… Då är man minst värd som människa också.  Är det rätt att den som förhandlar bäst skall tjäna mest – eller skall lönen vara direkt kopplad till det arbete man utför? Om det är arbetet som graderas genom lönesumman så borde det ju vara mer opersonligt och inte så himla känsligt.

Jag har en känsla av lögnerna befinner sig i högkonjunktur i detta i övrigt så lågkonjunkturdrabbade tidevarv. Alla är så himla duktiga och har det så bra så minsta lilla spricka i ens egna lilla liv får astronomiska proportioner. I den egna fantasin.

Kanska känner man att man inte står ut med att ”ta tag i ”-vafaan som helst en dag och lämnar återbud… -Heej, du jag är ledsen men jag kan inte följa med på föreläsningen om feng-shui i trädgården i kväll. Mormor har fastnat med tuttarna i mangeln och jag måste… bla, bla, bla.

Hellre en lögn än att erkänna att man inte orkar. Inte vill. Man vill ligga ner på soffan och läsa ”Svensk Damtidning”. Men det kan man ju inte säga… Det verkar ju så andefattigt att inte vilja förkovra sig. Det låter inte heller så bra om man hellre går och tränar själv än skjutsar ungarna till ännu en träning, om man hellre slinker ut och tar en drink eller sju med polarna än stannar över på jobbet och tar tag i allt det där jobbet som inte hanns med under ordinarie arbetstid. Men det kan man inte säga. Eller?

Kanske är det inte så som jag beskriver, men jag får ibland den känslan när jag läser tidningar och hör människor omkring mig. Häpnadsväckande få säger: ”Nej, jag vill inte  för jag har ingen lust” när de blir ombedda/inbjudna till något. Ett ”nej” måste alltid pimpas lite.

En liten lögn. Man vill ju inte såra någon. Inte heller avslöja sig.

… jag erkänner att jag trots allt gillar de små lögnerna. Det skulle vara alldeles ohyggligt obehagligt att vistas bland bokstavstroende sanningssägare dygnet runt. Lögner är som schysst vadd som tar udden av vassa repliker, och det behövs ibland.

Nu skall jag snöra på mig löpardojorna och ta en runda på ett par kilometer (man vill ju vara i form för New York marathon)  innan jag viker ihop all tvätt i tvättstugan, städar ur garaget, stoppar strumpor och kokar en buljong på det där oxhuvudet jag fick av slaktaren på vägen hem….

Godnatt.

2 thoughts on “Hemligheter och lögner

  1. Helén skriver:

    liar 🙂

  2. chj skriver:

    mormors tuttar var väl inkapslade i en styv BH vars kupstorlek undandrar sig min vetskap. Skulle aldrig fastna emellan mangelvalsarna.Att läsa Svensk Damtidning kan man göra utan att skämmas. En av våra duktigaste finansmän har nyss erkänt att han har stor glädje av nämnda publikation och lär enlig utsago ha samlat på sig en obruten samling alster sedan tidigt åttiotal.Vita lögner ska vara osolkade/pa

Kommentera

