Blondes have more fun…

Nu är jag brunett.

Jag är anmäld till ett löplopp också. Eller löp och löp… det är vårruset  i slottskogen jag åsyftar och i den knöiga folkmassan är det inte lätt att löpa precis. Men visst låter det fint?

Nya löparskor har jag också. Görsnygga! Silvriga med oxblodsröda detaljer. Nästan för fina för att ha ute. Kanske skall ha dem som tofflor på jobbet i stället?

Fast vad skall jag då knö omkring i slottskogen med… Tofflorna kanske….

Jag har sprungit Göteborgsvarvet. Två gånger. Det var förfärligt. Första gången var det inte riktigt lika jävligt som andra. Första gången hade jag tränat lite mer. Sprungit bortåt en åtta kilometer vid flera tillfällen. I alla fall två gånger.

Andra gången började jag träna i februari. Sprang en gång i  veckan. Ibland. För det mesta blev det en gång varannan vecka och plötsligt var det maj och där stod jag i startfållan som ett annat fån.

Uppe på Älvsborgsbron började jag gråta. Det var så jobbigt. Nere på älvstranden – utanför hotell 11 ungefär – stod mina barn och skrek ”Heja mammaaaaaaaaa!” med sådan stolthet och glädje att jag inte ens kunde med att stanna till och visa dem mitt tårstrimmade ansikte. Jag sprang förbi med ett käckt litet vinkande och spänstiga steg. Tills jag var utom synhåll.

Då började jag gråta igen. Ännu mer. För då insåg jag att jag skulle bli tvungen att slutföra loppet. Skammen hade blivit för tung att bära.

När jag gick i mål rann inte bara tårarna – jag hulkade högljutt och snörvlade som vore jag Per Elofsson när han tävlade mot den där dopade tysken.

Aldrig mer. Aldrig mer. Aldrig mer! Tänkte jag i nitton av loppets tjugoen kilometer. Aldrig mer. Aldrig mer. Aldrig mer…

Aldrig mer skall jag springa varvet så förfärligt otränad. Tänker jag nu.

Om jag börjar träna nu, med mina nya silvriga skor, kanske jag kan vara med nästa år? Om jag tränar disiplinerat och enträget. Varje vecka.

Dessutom var jag blond när jag sprang sist. Det kanske var därför det gick så illa. Nu när jag är brunett kanske jag fattar mycket klokare beslut. Alla vet ju hur smarta blondiner är…

Kommentera

