EU-valet närmar sig!

Jag känner mig lite orolig för EU-valet. Orolig att inte alla skall ta ställning och rösta.

Inte för att jag själv gjort det ännu, men snart har jag det. Hoppas jag… Jag skall på information om EU-valet snart. Vi som jobbar med valet blir inbjudna på sådant. Kanske att det kommer att vara helt kristallklart för mig vad jag skall rösta på när jag fått lära mig lite om det.

Just i detta nu vet jag inte ens vilka kandidater vi har att välja mellan…

Min största oro är förstås att jag skall bli sittande ensam och övergiven i en öde vallokal hela långa valdagen. Hu så trist! Det är illa nog med alla som poströstar. Ett otyg! Det var bättre förr när människorna gick man ur huse för att med egen hand stoppa valsedeln i valurnan. Då var det livat i vallokalen!

Om du är en  EU-påläst människa som läser detta så får du gärna lov att vräka lite valpropaganda över mig. Sätt igång bara. Ge mig en anledning att rösta på någon – eller att definitivt inte rösta på någon. Om du fattar vad jag menar.

Helst vill jag rösta på någon som sätter miljön högt upp på dagordningen. Gärna en rabiat, stridisk människa med drastiska förslag till åtgärder för att rädda moder jord. Kandidaten i fråga får gärna också peka på maten och starkt ifrågasätter dess innehåll.

På tal om mat så kan jag inte annat än le åt minnet av vad brodern berättade vid familjesammankomsten häromsistens: Vi skickade äldste sonen till affären för att handla grönsaker, sa han. Vi behövde lite för att fixa sallad den dagen och de kommande (det här var påskhelgen…) dagarna. Någon timme senare kom den utsände sonen hem med ett vitkålshuvud. Endast det…. Min bror blev en aning ställd och frågade sonen hur han bar sig åt när han handlade egentligen – vad blir det för sallad på blott ett vitkålshuvud, undrade han.

Sonen hade naturligtvis en fullständigt logisk förklaring till sitt handlande. Det fanns inga andra grönsaker som uppfyllde de krav han ställer på de matvaror han skall förtära. De var besprutade, importerade, manipulerade, genförändrade, smakförstärkta och allmänt otjänliga som människoföda. Enligt sonen. Endast detta vackra vitkålshuvud stod pall granskningen.

Sådant ger hopp. Men brodern var inte lika imponerad.

Undrar om man kan övertala brorsonen att ställa upp som EU-kandidat… Han är ju ändå arbetslös för tillfället… Han skulle få min röst i alla fall.

Googla er nu in på någon käck EU-valsida och leta rätt på en kandidat som verkar handlingskraftig och ärlig och skriv in i din kalender att du skall gå och rösta den 7 juni.

Glöm inte det nu! Det är viktigt det här.

 

Kommentera

