Relationer

Småkussarna från huvudstaden är här. Tja, inte är de så små längre förstås. Inte kommer de från huvudstaden heller nuförtiden. Men här är de i alla fall.

De hälsar på hos sin mormor och morfar. Deras mormor och morfar är mina barns farmor och farfar. Barnen tycker att det är jätteroligt att träffas. Härligt att de har en så avspänd relation trots att de bara träffas några gånger per år. Barn är rätt bra på det där. Även om de är blyga brukar det inte ta särskilt lång tid att bryta isen. ”gillar du fotboll?” ”ja” ”skall vi sparka lite?” ”ja..” Klart.

Mina vänskapsrelationer är lite ansträngda just i ögonblicket. De närmsta väninnorna verkar ha fått adhd eller någon annan sorts bokstavssjukdom. De vill fylla sina kalendrar med fester, vinprovningar, fixardagar (som säkert också i dessa kristider kommer att  innehålla något alkholhaltigt) och dessutom detaljerade planer för midsommar. Eftersom hushållet skall ha fest så avkrävs ett datum för denna begivenhet så att den kan kalenderföras och jakten på fler aktiviteter kan fortgå. Nästa vinprovning låg visst också på vår lott. Shit alltså – jag har fått påstötningar som skulle fått ”världensstarkasteMagnus” att tappa balansen… ”Valborg då?” ”Är inte valborg bra?” ”Skall vi boka valborg då?”… Jag värjer mig så gott jag kan. Inte för att jag inte vill ha vinprovning. Det är ju det enda jag vill!

Om jag tvingas välja mellan t.ex Legoland och vinprovning så blir det självklart Legoland.. NOT. Men maken tror att Legoland kan vara roligare för barnen. Det är möjligt att han har rätt. Och då kanske valborg är en käck helg att åka till danmark. Jag har inga bra motargument till varför vi inte skall åka till Legoland. Jag bara vill inte. Det är väl barnsligt av mig kanske, men vissa saker rår man inte för.

Den relation jag har till min kropp är också tämligen ansträngd i dagsläget. Den där spontana lilla löprundan i lördags har förvandlat mig till en krum liten gumma. Ryggen är en topografi av olika smärtnivåer och knäna känns inget vidare de heller. Det är nog också en sorts 40-årskris. Jag ägnar allt mer tid åt att älta mitt fysiska förfall. Och hur intressant är det? NEJ – svara inte. Jag vet att det är skittråkigt att höra på andras krämpor. Såvida de inte är brustna kroppspulådrar eller annat dramatiskt som det ju nästan aldrig är. Och det är jag nog egentligen ganska tacksam för, men nog skulle det … Nej.

Min relation till våren är på upptining. Jag var ju lite less häromdagen och vägrade se tjusningen i fågelkvitter och knoppar. Nu ser jag dem. Jodå, det är fiiiiiiint. Och skönt. Och lite grönt. Men… Nu måste jag byta däck på bilen och hur kul är det?

Relationen till bilen är också ett kapitel för sig. Jag och bilen kommer bra överens, men maken… Han tror inte skrället klarar ens en liten tripp till t.ex Legoland. Nej, han vill byta bil. Skit i det, säger jag. Vi kan ha vinprovning i stället…

Nu måste jag ut och jobba på min relation till hushållets kök. Se om jag kan åstadkomma något som kan tillfredsställa fyra hungriga barn och två vuxna. Jag vill ju helst inte att småkussarna skall stanna i växten när de hälsar på hos oss – det skulle kunna leda till besvärande relationer till svägerskan och svågern. Kanske till svärföräldrarna också.

Korv stroganoff får det bli. Man är ju inte så kompis med mat i dessa larmdagar. Inte nog med att man skall se upp för fett, socker, E, glutamat, härdat fett, färgämnen och triclosan – man skall akta sig för glas också. Ja herregud…

Ha en skön måndag. Adjö.

3 thoughts on “Relationer

  1. Helén skriver:

    Vad skriver man OJ kanske :-O

  2. damp-ren8 skriver:

    DIAGNOS: Långt gånget I-landsproblem

  3. Pux skriver:

    Damp var ordet! Jag har försökt att fotografera de fina små kusinerna i ett käckt litet arrangemang att hänga upp på släktväggen, maila över till svägerskan och kanske rama in till svärisarna också men ungarna är inte lättarrangerade precis… och jag är inte ngn fotograf… och jag känner att mina kriser multiplar medan jag med ett ansträngt leende försöker få dem att låta bli att göra kaninöron på varandra, slåss om vem som skall ligga längst fram osv. I-landsproblem? Oh yes.

Kommentera

