Jag orkar inte vår ännu…

Det är väldigt vackert ute. Skönt. Solen värmer lite sådär som den gör när vintern äntligen tagit sin grå in-i-märgenkyla och försvunnit.

Jag sitter och plirar ut mot det skarpa ljuset. Ser dammet i luften. Konstaterar att fönstren är smutsiga. Suckar…

Fåglarna kvittrar. Krokusarna blommar. Gräsmattan behöver krattas och krukorna på framsidan behöver göras iordning. Känner ingen inspiration. Ingen alls.

Är inte deppig. Inte trött. Inte ledsen eller det allra minsta sjuk. Bara drabbad av ett ointresse som gör att jag blir sittande. Jaha, en fågel. Jaha en krokus. Jaha hurtiga grannar som stavgår – bäst att huka så jag slipper le och vinka. Orkar – men vill inte.

Vill bara sitta overksam och se på den annalkande våren. Snart börjas det… Sprittandet, krattandet, leendet och trädgårdshärjandet. Snart kommer varenda fågel att kommenteras, rosorna att tuktas, krukorna att fyllas och skrothögen köras till tippen. En garagestädning pockar på också.

Men tills dess tänker jag bara sitta här och göra ingenting. Inte ens le.

One thought on “Jag orkar inte vår ännu…

  1. chj skriver:

    Låter lite deppigt i mina öron!! Själv märker jag att morgnarna blir allt svårare att börja; men har också lagt märkde till att om man tvingar sig igenom tristessen och vårdepressionen, så , efter en stund med de vanliga morgonsysslorna, hälsandet på hästar kattor och höna och tupp, så släpper en del av flegman, och släpper man dessutom lös Buddy så är jämvikten återställd och man kan komma i gång.Du kanske behöver en Buddy???// pa

Kommentera

