Trygghetsnarkomani

Det var en platsannons häromsistens som fångade mitt intresse. Ett jobb som klippt och skuret för mig. Perfekt helt enkelt.

Jag läste annonsen om och om igen och lade den på nattygsbordet. Där ligger den än. Jag läser den ibland. Funderar. Gör en mental ansökan. Detaljerad. Jag ser precis framför mig hur den ser ut. Ser till och med vilket typsnitt det är. Filar på formuleringarna. Ibland så länge att jag glömmer av var i brevet jag befinner mig, och blir tvungen att börja om från början.

Trots att det är helt riskfritt att söka ett jobb så känns det lite obehagligt. Tänk om jag skulle bli kallad till en intervju! Usch… Jag är inget vidare förtjust i intervjuer. Det finns ingen vettig anledning till det, de anställningsintervjuer jag hittills varit på har varit väldigt lyckosamma och t.o.m trevliga. Men ändå.

Tänk om jag sedan skulle bli erbjuden ett jobb… Tanken hisnar. Verkar det vettigt att ge upp 15 års anställning och ett bra jobb för att kasta sig ut i ovissheten? Till ett jobb som visserligen låter bra, på pappret, men som kanske är skittråkigt i verkligheten. Byta ut sina trevliga kollegor mot nya, okända. Tvingas in ett arbetssätt som kanske inte alls fungerar lika smidigt som det rådande… Är det klokt?

 ”Herregud människa vad du är sjåpig!” ”Sök jobbet, det kommer säkert flera hundra andra – mycket mer lämpade – personer att göra, så risken att bli kallad till en intervju är i bästa fall minimal” ”Och blir du kallad till intervju så innebär inte det att du automatiskt sagt upp dig…”

Ändå faller jag in i ett otäckt, kvävande trygghetsbehov vid blotta tanken. Inte skall väl jag… Efter så lång tid… Jag har det så bra här… Inte är väl gräset grönare på andra sidan…. Det är ju bara 20 år kvar till pensionen…

Finns det ingen lägsta-nivå i detta bottenlöst patetiska beteende?

Hädanefter skall jag tvinga mig själv att skriva åtminstone en ansökan – på riktigt – minst en gång per år. Och blir jag någonsin kallad till intervju så skall jag gå på den. Och skulle det sedan leda till ett erbjudande om jobb så skall jag ta det under allvarligt övervägande och göra en lista med plus och minus på. Strukturerat och sakligt.

Nu gör jag en skarp, mental anteckning om det… Sådärja! Nu har jag en mental post-it på högra sidan av minnesfältet i hjärnan. Oj, vad många andra gula lappar det sitter där… Vad står det där då… ”Träna minst en gång i veckan!” Jaha… Det var ju tur att jag antecknade det för det har jag ju helt glömt bort. Synd att jag inte sett den lappen förut bara….

NU börjar mitt nya liv. Nästa gång jag ser ett intressant jobb skall jag skicka in en ansökan….

5 thoughts on “Trygghetsnarkomani

  1. Helén skriver:

    NEJ!!!

  2. chj skriver:

    våffordedå – du har ju ett bra jobb, så vitt ja fösstår, så vafför bör börja spana?? Den som bökar etter möcke mister iblann alltihop. I desse tider ska en inte äventyra!! Fottsätt du att katalogisera!! mvh //pa

  3. Pux skriver:

    Tack H, och pappa – saken är ju inte att byta jobb egentligen. Grejen är ju att våga tänka tanken! Leva lite ”on the edge”. Inte vara så himla feg och bekväm.

  4. Helén skriver:

    Olika stadier i livet… friheten med ett ”gammal”/tryggt jobb är inte fel när familjen ”kräver” sin tid.Din egentid blir mer och mer ju äldre barnen blir njut av bekvämligheten med trygheten i ditt jobb.

  5. ingeborg skriver:

    Jag tycker dock att det är ett bra mål att tänka sig tanken att söka ett jobb per år. Att känna den där hisnande känslan…inte ska väl jag och vad skulle det innebära…ger tanken vingar och håller en alert. Självklart behöver man inte ta jobbet, eller ens gå på intervjun. Men det är nyttigt att se andra vägar, trots att man trivs på jobbet.Ingeborg

Kommentera

