… och tillvaron ter sig allt diffusare…

Det är synen. Jag är fortsatt fascinerad över den försämrats.

Det är det att jag äntligen börjar förstå vad alla synklena människor förklarat för mig säkert tusentals gånger genom livet. Hur det ser ut när man faaan inte ser! Och jag fattar nu vad de där siffrorna betyder. 0 till exempel. Det är en rackans bra siffra i synsammanhang. + så ser man rätt rätt okej större delen av livet – om det inte är för mycket +++. Min yngste har +8, +9 och han klarar sig utan glasögon, men har det då inte lätt.

Skulle man ha motsvarande grad – skulle det gå käpprätt in i väggen misstänker jag, ty då ser man inte ens la mano framför sig. Konstant dimma.

Jag har blygsamma +1,75 och +2,25 på mina ögon. Det är det där +2,25 som ställer till det för mig. Jag upplever mig själv som nära nog blind på det ögat. En typisk överreaktion… Icke desto mindre.

Optikern sa att jag nog alltid haft det lite så, men att det är först nu då jag blivit ”äldre” som ögonen inte längre klarar av att kompensera upp differensen. Hon ansåg att jag borde vilja ha glasögon jämt. Hon sa att jag förmodligen har huvudvärk hela tiden. Fast jag inte har det.

Så jag fick terminalglasögon (terminal=glasögon i sista stadiet). Så fort jag inte är vid min terminal klarar jag mig rätt fint. Bara jag inte försöker läsa. Dessvärre försöker jag det nästan hela tiden. Då använder jag mitt +1,75-öga och vänder bort det andra. Lite ansträngande faktiskt.

Så nu har jag dammat av ett par gamla, trasiga terminalglasögon och använder hemma som läsglasögon. Bättre än inget. Ena skalmen är borta, men det gör inte så mycket. Jag är ganska stilla när jag läser i alla fall.

Maken däremot fick nästan ett psykbryt när han skulle prova mina glasögon. Han glömde helt bort styrkan för han tyckte det var så ofattbart att jag kan sitta med ett par enskalmade glasögon på mig överhuvudtaget.

Så olika man kan vara. Jag var ju så nöjd att jag hade dem. Så kunde jag läsa ett par sidor till.

Nu när jag lärt mig det här med + och – funderar jag på att gå in på nätet och köpa mig ett par läsglasögon. Det finns mänder med fina – och billiga – sådan att inhandla där. Då får jag visserligen samma styrka på båda ögonen, men det gör ju inget. Det bra ögat blir yberbra. Kanske kommer att läsa dubbelt så fort med det….

Beck på tv. Måste leta upp mina enskalmade och intaga soffplats.

Godnatt!

Kommentera

