Frottérat oss med fiiiiinkulturen

Maken och jag är just hemkomna från operan. Läderlappen. Den var kul. Kändes inte alls särskilt finkulturell på det där operaaktiga sättet. Så var det ju operett också i och för sig.

Operan är ett av de få ställen där man fortfarande – i 40-års-åldern – känner sig som en ungdom. Det är de grå pantertanterna som bär upp kulturen. Några av dem stöttade av sina panterpartners.

Det är också väldigt uppenbart att Opera inte är något våra invandrare gillar. Konstigt… jag trodde italienare fått i sig opera med modersmjölken. Men det kanske inte finns så många italienare här i Götet. Eller så tycker de kanske inte att Göteborgsoperan håller måttet?

Calle Norlén hade gjort texterna och det var inte så svårt att gissa sig  till. Han har en viss stil på sitt skrivande. En viss typ av humor. Det funkade. Kändes nytt och spännande. Men vi enades om att nästa besök får bli en seriös, ”riktig” opera. Gärna ”Bohemé” som skall gå upp i vår.

Framför oss satt två välklädda operatanter som verkade väl bevandrade. Häpnadsväckande nog tog en av dessa damer av sina skor i skydd av mörkret och avslöjade en chockframkallande våg av fotsvettslukt. Det måste varit en av dessa paranta damer. Lukten var så frän, och så nära, att det inte gärna kan ha kommit från bänkraden framför dem. Det var högst oangenämt och väldigt onämnbart. Åtminstone kände jag att det skulle vara helt omöjligt att luta mig fram för att be vederbörande ta på sig sina skor för att förhindra stanken. Vissa saker gör man bara inte.

Undrar om hennes eget luktsinne var defekt. Det måste det ha varit.

Stackars hennes väninna…

Ibland luktar finkulturen svettigt omklädningsrum. Och skämten kan också vara desamma.

Det verkar lite fånigt med epitet som ”finkultur”….

En trevlig kväll var det i alla fall. Jag gillar att gå på opera. Och operett. Och teater. Och bio. Och fotboll. Och hockey. Och laserdome. Och konserter.

Jag gillar dock icke dans. Där går gränsen.

 

3 thoughts on “Frottérat oss med fiiiiinkulturen

  1. chj skriver:

    Det gläder mig att du äntligen tycks ha fattat tycke för den s.k. finkulturen. Vilket dj:a dumt uttryck förresten.Fotsvettsdoftande damer torde dock avhålla sig från att vädra sina illaluktande fötter på offentliga lokaler.Synnerligen oangenämnt.//pa

  2. ren8 skriver:

    hur vet du att det inte fanns några invandratre på operan? stället kanske kryllade av blåögda råttfärgade polacker och tjecker…?!?

  3. Pux skriver:

    Så sant. Jag drar förhastade slutsatser och är fördomsfull. Nästa gång skall jag göra ett lite diskret språktest på publiken och kolla om de bryter på tjeckiska. Eller bara hårddra mina fördomar ännu mer och konstatera att operaintresse hör ihop med hår- och hud-färg.

Kommentera

