Äpplen är juveler, handplockade av slavar…

…skriver brorsonen på facebooken. Han har fått nog. Eller hade fått det just då i alla fall. Det kan ju ha ändrats nu. Han lever ju det sorts ungdomliga, priviligierade livet som tillåter honom att ge sig hän eller ge sig dän.

Det är slitigt att plocka äpplen, men jag kände mig aldrig som en slav när jag höll på. Kanske för att det är den typen av monotont, hjärndött arbete som jag lätt kan fastna i. Gå i mina egna tankar  timme efter timme. Soligt och skönt. Plocka, plocka, plocka…

Det enda äpple jag tyckte att det var tråkigt att plocka var röda royal gala som vi inte fick plocka på ackord, för de var så stötkänsliga. Vi var tvungna att plocka dem med mjuk hand och lägga dem i ”binnen” i ”zero speed”. ”Zero speed people” gick förmannen runt och sa. ”Zero speed!”.

Annars var det okej. Fast det var roligare med kiwifrukten. De var hårda som sten när vi tog dem. De växte på rankor som låg som ett tak i lagom plockhöjd. Frukterna hängde fritt lite nedanför bladverket. Enkelt, snabbt och effektivt. Vi samlades varje morgon och satte oss i de stora trälårarana och drogs av traktor till det fält vi skulle plocka. Som en gräshoppssvärm gick vi över odlingen och lämnade inte en frukt.

Under kiwiplockperioden bodde vi på en camping min kompis och jag. Vi hyrde en liten buss ihop med tre andra svenskar, Mia, Jonas och Dragan. Det bodde fler plockare på campingen. Peter och Henry – två nya zeeländare. De var ihop. Ett alldeles osannolikt par. Peter var kristen och Henry var fd sällskapspojke åt en väldigt, väldigt rik gammal man. Henry var delvis maorier och trodde att hans tidigare älskare funnit honom exotisk och intressant att visa upp för sina jetset-vänner. Han hade i alla fall levt loppan i många år och tyckte att livet som kiwi-plockar och att bo i en campingbuss var väldigt annorlunda och lustigt. Men jobbigt och skitigt också.

Henry bakade ofta spongecake för att förgylla tillvaron. Dessvärre tyckte Peter inte om dessa kakor. Vilket var tur för oss, för vi fick de ljuvligt doftande nybakade kakorna istället. De utgjorde ett välkommet tillskott i vår enformiga middagsschema. Vi sparade pengar allihop så vi levde på 1. pannkakor – med mosad kiwi på. 2. Spaghetti/makaroner med korv och 3. Ibland någon köttbit. MIn reskompis M och jag vägrade snåla fullt lika mycket som de andra tre, vi tillät oss riktigt kaffe. De andra körde med kaffesubstitut. Ohyggligt äckligt.

Dessutom försökte Jonas vid något tillfälle att lura kassörskan genom att byta ut prislappar på ett flertal av varorna för att komma billigare undan. Det var så pinsamt så vi höll på att dö. Sedan ville vi inte handla samtidigt som de fler gånger.

Annars var det trevliga busskompisar. Alltid mycket att prata om och mycket skratt och trams. Och Henry då som kom över med sina kakor. Ofta hade han då på sig sin klarblå morgonrock och satte sig och pratade en stund. Rökte en ciggarett eller två – det gillade inte heller Peter. Att Henry rökte alltså. Väldigt kristen hade han blivit Peter. Men Henry tyckte det var bra, för det hade nog god inverkan på honom som levt ett så omoraliskt liv. Fast det var svårt för Peter att acceptera sin läggning… Det gick inte riktigt ihop med hans tro att vara homosexuell.  Hå, hå, ja, ja.. undrar hur det gick för dem?

Mia, Jonas och Dragan hörde vi inte heller av igen. De bodde i Malmö. Kanske bor de där än.

Jag träffade många underbara människor på den där resan. Några av dem har jag dessutom träffat igen. En av dem har jag kontakt med via facebooken. Inte han som var på resan utan hans fru. Lustigt hur det blir ibland.

I morgon skall yngste sonen på skridskoutflykt. Det är nog sista gången för den här säsongen. Han skall få med sig några juveler från Nya Zeeland tror jag…

 

2 thoughts on “Äpplen är juveler, handplockade av slavar…

  1. bengt skriver:

    Låter som nåt man kan bojkotta…

  2. Pux skriver:

    Det har du förmodligen rätt i… Ser på påsen att de faktiskt inte är från nz, men det kändes passande att skriva det.

Kommentera

