Fredagsdate med maken

Mötte kvällens date i lampaffären på Backaplan. Vi behöver läslampor till vårt vardagsrum, en snygg lampa i hörnet till samma rum, en lampa i trappen och en ny kupa till Strindberglampan, därav valet av mötesplats.

Förvånansvärt nog hittade vi allt vi önskade oss. Utom kupan, men det är väl rätt okej? Sedan visade det sig att lampaffären är med i idrottsrabatten så då fick vi 20% på köpet dessutom!

Så for vi i karavan hem och kammade till oss och lämnade bilarna. Tog bussen till sta’n i avsikt att äta middag på Cyrano. Fler hade samma tanke så vi gav upp. Hade det inte varit för att vi bokat biljetter till 21.15-föreställningen av ”Slumdog millionair” hade vi kanske hängt i baren och väntat på bord ett par timmar. Nu fanns det inte riktigt den tiden.

Eftersom vi inte är ”på stan” så ofta nu för tiden så blev vi först lite villrådiga. Vart går man för att äta gott i en skön miljö? Vi talade om vår gamla pastafavorit på Olivedalsgatan och då mindes jag att kollegan talat om en ny italienare på samma gata. Vi började gå dit då vi slogs av insikten att ”hos Pelle” faktiskt brukat ha en bakficka med lite ”enklare” rätter. ”hos Pelle” är en av våra favoriter så då gick vi dit i stället. Satte oss i bakfickan och fick fantastisk mat. Och ljuvligt vin. Till dessert tog jag ostbricka åtföljt av ett dessertvin som inte lämnade något övrigt att önska. Maken åt någon sorts tryffelchoklad-kake-historia som såg lite futtig ut, men som var mäktig och mycket gooooood. Till den tog han kaffe. Plain and simple. Gott, färskt, svart.

Efter maten promenerade vi till bion. Det är väldigt roligt att promenera genom staden, ett nöje vi ägnar oss åt alltför sällan.

Filmen – Slumdog millionair – visste  jag inte någonting om så mina förväntningar var därefter. Obefintliga.

Den var väldigt bra! Lyckades visa stor fattigdom och elände utan att bli en sentimental sörja. Bra skådisar, mycket värme och hjärta och en tankeväckande historia.

Tänk så enkelt det är att få till en lyckad kväll. Lite mat och lite bio.

Måste försöka göra det här lite oftare. Oj, nu måste jag sluta. Det är ju vinprovarkväll kväll och jag har inte duschat av mig skogen jag råkade få med mig hem från strövarutflykten i förmiddags.

Vi hörs!

Kommentera

