Granen är ute och jag ser inte ett barr…

Det beror förmodligen på att jag undviker att titta efter. Barr har ju den där häpnadsväckande förmågan att dröja sig kvar fram till midsommar. Eller ännu längre.

Nu är hemmet i alla fall tomte- och granfritt och det känns skönt. LIka kul som det är att skapa julstämning lika skönt är det att göra sig av med ski…. sakerna.

Endast Lucia är kvar. Hon står med stukad krona och väntar på att bli reparerad. Maken är i affären och handlar lim (nej, inte bara lim, han handlar div. gourmetkäk inför sin helg med grabbarna också) och när han kommer hem skall Lucia lagas och packas ner till december.

Vid skridskodammen idag talade vi med grannar som vi aldrig pratar med här hemma på gatan. Det visar sig att de skall iväg till samma skidort som maken. Samtidigt. Och att de skall till samma skidort som vi skall till hela familjen på sportlovet. Där ser man. Verkar vara hurtiga grannar. De har fjällstuga och är med i orienteringsklubb och hade värsta friluftskläderna på sig på dammen i dag. Kvinnan/mamman hade inte, som t.ex jag, gamla konståkningsskridskor från 1977 utan fräcka killskridskor med innersko och avancerad snörning. Visste allt om var man kan åka skridskor i den här sta’n fastän hon var inflyttad dessutom.

Jag blir alltid så imponerad av friluftsmänniskor. De har alltid kängor och kläder som är både bekväma, funkar i alla väder och har oanade användningsområden. Självtorkande och smutsavvisande och stormisolerade.

Nåja. Jag är inte och kommer aldrig att bli någon proffsig naturmänniska. Jag är nöjd med att åka på mina gamla loppisskridskor och att åka både på längden och tvären i mina oproffsiga men bekväma kläder. Det funkar det också.

Mest nöjd är jag med att granen är utkastad och att barren håller sig gömda. I dag i alla fall.

 

3 thoughts on “Granen är ute och jag ser inte ett barr…

  1. Dog News skriver:

    Vi slängde ut allt redan den 1 januari…skönt av bli av med dem även om det är roligt att pynta

  2. Helén skriver:

    Dina skidor klarde sig i allafall ”proffsigt” både nedför och på längden i de norska fjällen.. *L*

    • Pux skriver:

      My God Helen! Du åkte väl inte på längden i de skidorna? I så fall misstänker jag att du har fått mer än en uthärdlig dos av motion….

Kommentera

