Mirakulösa, medicinska fakta

”Människan är fantastisk” tänkte jag då pedagogen på sonens skola berättade för mig om det bruna fettlagret.

Jag hade precis fått med mig barnet in från skolgården för att samla ihop hans avslängda kläder och andra mer eller mindre umbärliga ting i hans korridor då jag stötte ihop med fröken. ”Usch, fryser du inte?” frågade hon sonen som stod lite lätt flåsande iklädd endast jeans och t-shirt trots att det är höst och temperaturen knappt når över nollstrecket. ”Nej, det gör du förstås inte”, svarade hon sig själv – du har nog byggt upp ditt bruna fettlager…

– Ja…. Jo, det har han nog, sa jag. ”Vilket fettlager var det bruna nu igen förresten?”

– Jo det är ju det fettlagret som barn har som byggs upp och blir tjockare när det är kallt ute. Ju mindre kläder de har på sig desto tjockare blir det bruna fettlagret. Sa hon.

Hon var alldeles allvarlig och såg mig rakt ögonen utan att fladdra med blicken.

– Jahaaaa…. Ja. Jo. Hans bruna fettlager är nog tjockt som svålen på en rejäl julskinka mumlade jag och rafsade ihop sonens pinaler och hojtade adjö. Trots att jag kikade lite på fröken under tiden kunde jag inte se några tecken på att hon hittat på allt för att få sig ett gott skratt.

Kanske ligger hon hemma och vrider sig i skrattkramper i detta nu.

Nåja. Sedan glömde jag bort dessa fantastiska fakta till kvällen därpå då jag satt i simhallen och spanade på min yngste sons simträning. En annan simförälder gjorde mig sällskap. Vi konstaterade att våra magra barn var väldigt blåaktiga i huden och att det förmodligen berodde på att de höll på att frysa ihjäl därinne. Medan vi talade om det dök det bruna fettlagret upp i huvudet på mig. Så jag sa: – Men, det kommer att bli bättre! Så mycket som de fryser nu måste det bruna fettlagret jobba på övertid för att öka i volym, eller hur?

– Det bruna fettlagret?

– Ja… Det som barn har. Som de bygger upp när det är kallt… Du vet.. …?

Nä. Det visste hon inte. Hon är dessutom operationssköterska och har sett en massa fett i sina dagar, men aldrig något brunt.

– Det kanske försvinner när de blir äldre? föreslog jag…

– Jo, så var kanske det är svarade hon vänligt. Men lite märkligt att jag aldrig ens hört talas om det.

Sedan pratade vi inte mer om det. Jag är helt enkelt inte så bra på det här med människokroppen och vad den kan tänkas innehålla.

Så fick jag höra nästa häpnadsväckande fakta om den mänskliga kroppen! Om man injicerar mosad tuppkam i kassa leder så leder det till om inte bot så åtminstone lindring.

-Jooooo, det är sant! Hävdade V. Hennes väninna danslärarinnan har injicerat minst tre omgångar tuppkamselixir i sina knän och hon dansar som aldrig förr! ”Jag har beställt tid själv för att få samma behandling”. Sa V.

Nu känner jag inte så många forskare, och absolut inte någon som forskar på just tuppkammar så denna fakta har jag lite svårt att undersöka. Men hur sannolikt verkar det?

Så är jag där igen. I min värld verkar det inte bara troligt utan högst sannolikt att någon klok människa en dag tittat på en tupp och tänkt: ”Hmmm, om jag klipper av den fina tuppkammen och mosar den så blir den nog asbra att injicera i någons trasiga knäskålar, kammen kommer att lägga sig som skönaste fetvadd kring de vassa broskbitarna och knäna kommer att bli som nya”

Fattar ni – jag tror att det här är sant. Jag kommer att fortsätta tro det tills någon bevisar motsatsen för mig.

Ibland undrar jag vad min hjärna är gjord av? Den fungerar alldeles uppenbarligen för jag kan både stå och gå och tala. Samtidigt. Men jag saknar något filter som gör att jag kan hantera information. Allt verkar bara så underbart och fantastiskt. Min tilltro till människan är enorm.

Människan är ju fantastisk. Faktiskt.

4 thoughts on “Mirakulösa, medicinska fakta

  1. ren8 skriver:

    jajjamensan…det forskas mycket på tuppkammar och leder…användningen finns patenterad

  2. Pux skriver:

    ….nu driver du med mig? Eller?

  3. ren8 skriver:

    Hyaluronsyra är det som utvinns ur tuppkam. Hyaluronsyra finns naturligt i ledvätskan. Den har antiinflammatoriska egenskaper och är mycket trögflytande. Dess trögflytande konsistens gör att det efter behandlingen fungerar som tillfällig ledvätskeersättning. Det stimulerar också ledkapseln att bilda ny frisk ledvätska som vid inflammationer i leden är vattentunn.Vanligt att använda för hästar.

  4. Pux skriver:

    V – jag hoppas att du läser detta! ”Vanlig att använda på hästar” Men, det är väl ingen större skillnad på folk och fä…

Kommentera

