Jag lekte fotograf…

Usch. Det känns lite kymigt. Jag gick en två-dagars kurs i foto i våras och har sedan dess skuttat runt i tillvaron kånkandes på firmans fina canon-kamera. Den är inköpt av mig och jag är lite betuttad i den. Också… (jämte lökhackaren, skohornet och solglasögonen)(I am a material girl – fast det är en hemlighet).

I alla fall.

En tvådagars fotokurs gör ingen fotograf. Hur kul det än är.

Men jag är inte sämre än att jag kan ta enkla produktbilder som duger att lägga ut på webben. Det gör jag utan att skämmas. Blir skärpan kass kan man ju alltid skylla på den dåliga upplösningen…

Så fick jag lite storhetsvansinne häromveckan och vips stod jag i begrepp att fota en omslagsbild till ett utskick. Med en livs levande modell på dessutom. Inte någon erfaren modell visserligen, men hans modellkarriär är bra mycket mer gedigen än min fotokarriär. Ja Göta Petter…

”Bouncrarna” (som jag knappt vet vad de är, och än mindre hur de stavas) small av med nyckfulla intervaller och ibland brände de ut bilden fullständigt och andra gånger knappt alls.

Blixten till kameran verkade också ha ett alldeles eget liv, och hur den där styrke-skalan fungerar lyckas jag aldrig riktigt reda ut. Blev lite extra svettig av att den stackars modellen som visserligen skulle se dödligt deprimerad ut, höll på att bli det på riktigt medan jag ooopsade och ihhhhhade mellan ljusblixtarna.

Resultatet blev sådär. Med lite photoshoppande blev det okej. Kul var det i alla fall.

Ända tills vår ordinarie – riktiga – fotograf ringde. Han undrade vem som tagit bilden på utskicket han just fått i sin brevlåda.

Joooo du… Nåja. Nu är det som det är. Hade en professionell fotograf tagit bilden hade den helt säkert haft en massa kvaliteter som den nu totalt saknar, men den funkar. Tror jag.

Har jag nu lärt mig att hålla mig i min fålla i fortsättningen? Tror jag inte. Det här med ”..skomakare bliv vid din läst….” är inte min melodi. Nä, jag är mer ”man får inte roligare än man gör sig”-typen. Även om det kan bli lite surt efteråt.

Vill någon ha något fotograferat?

2 thoughts on “Jag lekte fotograf…

  1. chj skriver:

    Det finns en alldeles bedårande fyrbent modell uppe i mellersta Bohuslän. Han ställer gärna upp för blivande fotografer och överser med ev . brister då han i egenskap av sig själv vet att han kan inte bli annat än bra. Han är oerhört foto-nånting som jag inte ens vill försöka stava till

  2. Pux skriver:

    JAG KOMMER!Ohhh vad jag vill träffa lilla Buddy (trots det fåniga namnet). Jag är jätteglad för er skull, och för min, att ni skaffat vovve. Katter i all ära – men hundar…. mmmm.

Kommentera

