Tidningen har ringt…

I hela mitt liv har jag förstått att detta en dag skulle hända.

I går ringde de. De  ville ställa några frågor —  till mig!

”Hej, jag ringer från Shakespearsällskapet och jag undrar om jag får ställa några frågor till dig om ditt namn” sa en röst i luren då jag svarade.

Men sluta nu – vem är detta! tänkte jag medan skrattet bubblade upp. ”Visst, visst, klart du får – fråga på” (Vem, vem, vem, VEM är det som skämtar med mig?).

”Jo jag undrar förstås hur du har fått ditt namn…?” (säkert, alla (som känner mig) vet hur jag fick mitt namn… Vem är du?) ”Jaså det undrar du? Jo du förstår det var såhär… bla, bla, bla…”

”Har du varit med om några speciella situationer på grund av ditt namn?” ”Ja. Några. …”

Vid det här laget har jag slutat fundera över vem som skämtar med mig, för vid det här laget har jag hunnit få upp ”Shakespearsallskapet.se” på min dator och ser att de finns. På riktigt. Och de verkar ha en tidning också…

Eftersom jag är ett tämligen obegåvat intervjuoffer så blev mina svar inte särskilt intressanta – jag var så splittrad i tanken – så det vette katten om det blir ens en enda rad om mig i deras publikation.

Hon lovade att skicka mig ett exemplar i alla fall. Hon behövde inte min adress, den kunde hon fixa själv. Jo, det är klart hon kan. Jag tror inte att det finns någon på vare sig ”hitta” eller ”eniro” hon kan förväxla mig med. Det finns bara en av mig.

Jag ser med spänning fram emot deras pressläggning. Ännu en bråkdels sekund i, om  inte strålkastarljuset så, skenet från en eldfluga i alla fall.

http://www.shakespearesallskapet.se/

Jag kunde förstås ha berättat för henne om en av de första gångerna jag skulle ut på krogen. Förfalskat leg och vansinnigt nervös. Dörrvakten bad om leg och granskade det noga – granskade mig och sa sedan släpigt: ”Puck – är inte det nå’n jävla glass?”

Det kändes fint när hela kön bakom mig gapskrattade. Jajamensan…

Jag kunde också berättat om att jag i den vevan fick för mig att presentera mig som ”Lena” eller ”Petra” eller något annat trevligt namn för att slippa alla lustifikationer. Jag avtvingade mina vänner löften om att inte tilltala mig med något annat än mitt hitte-på-namn varpå jag omedelbart glömde bort det . Sedan svarade jag dem inte hur högt de än vrålade ”PETRAAAAAAA!!!!!”  efter mig. Inte förrän de lite diskret viskade ”Puck” reagerade jag.

Oj, oj, oj… jag skulle kunna berätta så mycket om saker som hänt mig på grund av mitt namn.

Synd att jag inte kom på det när jag för en gångs skull hade någon intresserad i luren…

2 thoughts on “Tidningen har ringt…

  1. chj skriver:

    Lustifikationerna började redan vid dopet, då prästen lite tveksamt undrade varifrån detta namn kom. När han fick höra att modern var islänska fick han ett förklarat skimmer över ansiktet och utbrast:”Ja naturligtvis – det är ett isländskt namn – nu förstår jag.” Man kan konstatera att det lästes inte mycket mer än teologi vid prästseminariet.Och det är ju huvudsaken för kallets skull

  2. Carina D skriver:

    Ha, ha, grattis! Vilken festlig grej!Vet alldeles precis hur du har det med genuint namn. Fanns bara en av mig i hela världen tills nån tjej fick för sig att gifta in sig i släkten förra året. Har inte förlåtit henne, jag gillar att vara unik. 😉 Även om det inte finns ett skämt jag inte hört. Håller du inte med om att det värsta inte är skämten, utan när personen liksom skrattar åt sin egen finurlighet? Jag har nästan inte hjärta att upplysa dem om att jag hört det för tusenfemtielfte gången…Som toppen på grädden så har jag ett personnummer som låter påhittat, för det är liksom spegelvänt och i nummerordning… Kan ju gissa hur misstänksamt vakterna granskade mitt RIKTIGA leg. Och myndigheter som ber om personnumret frågar nästan alltid om leg för att vara på säkra sidan. Då fick jag förklaring till bloggnamnet iaf! 😀

Kommentera

