Naket är onaturligt

Hörde om vänninan som var på semester och ideligen fick höra om den fantastiska nudiststranden på ön. Den stranden var ju så fantastiskt mycket vackrare än alla andra. Som om någon på en nudiststrand lägger märke till hur stranden ser ut…

Till sist kunde de inte stå emot, hon och kompisen gick dit. Stirrade storögt men vande sig efterhand. Så till den milda grad att de lät plaggen falla. Kände sig heeeeelt naturliga och sköna.

Då dök grabbarna de träffat på byns krog kvällen innan upp. Nakna. Våra hjältinnor låg då på mage i sanden och solade. Grabbarna fick naturligtvis syn på dem eftersom det var det de helst inte ville…

Så kom de fram till dem. Våra hjältinnor ville inte skylta med sin nakenhet utan låg hårt pressade mot sanden. Grabbarna, som tydligen var vana naturister, stod upp och talade ner till dem. MMmmmm, kan ni tänka er synen? Ligga där på mage och titta upp i … …

De som påstår att nakenhet är naturligt brukar påpeka att vi föddes nakna. Jo. Det gjorde vi ju. Vi var inte bara naturligt nakna, vi gjorde en massa saker helt ”naturligt” som vi aldrig skulle drömma om att göra senare i livet. Ni har säkert alla tillräckligt mycket fantasi för att förstå vad jag talar om.

Tro nu inte att jag är pryd, för det är jag inte. Jag duschar naken i badhuset och har inga problem med att stå helt näck medan jag byter om på stranden. Jag har inga problem med att vara naken överhuvud taget, men heller ingen längtan efter att vara det. Jag känner mig mycket mer naturlig med kläder på. Varmare också.

Jag tycker dessutom att det är mer naturligt att tala med påklädda människor. Då menar jag vuxna. Barns nakenhet är ju som den är. De tycks gå igenom faser då det är helt omöjligt för dem att vara påklädda och det är det inte mycket att orda om. Låt dem hålla på.

Men vuxna som sagt. Nej, jag hade inte känt mig bekväm med nakna medmänniskor i affärerna. Jag vill inte heller se nakna människor under träningspassen – nakenyoga… Huvaligen!

Tack och lov så inbjuder vårt klimat inte till särskilt mycket nakenhet. Den som förekommer är ofta på ställen där den smälter in ganska bra – typ stranden. Om sedan folk vill vara nakna i sina hem eller trädgårdar så är det inte heller något som stör mig. Jag hade nog bara tyckt att det var ofantligt roligt.

Däremot ser jag gärna att människor i offentliga sammanhang är påklädda. Tänk er att bli stoppad av en naken-polis, att visa upp ert busskort för en naken-chaufför, be om hjälp på IKEA av en naken-expedit? Nä, det hade inte funkat för mig, jag hade utvecklat social fobi och stannat hemma.

Naket är säkert bra på många sätt, men naturligt – det är det inte.

One thought on “Naket är onaturligt

  1. Ister skriver:

    Klimatet hos oss gör ju att vi inte vill vara nakna, men på andra ställen, där kylan inte är för sträng och solen inte för het, där har människor varit nakna i alla tider, menäven hos de flesta naturfolk skyler man könet, ofta har man en föreställning om att könet är heligt och ska skyddas.

Kommentera

