Skogens guld, och havets!

Tog den sjuka sonen upp till mina föräldrar i skogen norr om staden. Hade bara några timmar på mig på eftermiddagen, innan den friska sonen skulle komma hem så det var en kort visit.

Tänkte egentligen bara dricka lite kaffe med mamma och få höra lite skvaller.

Men så såg jag hennes trattkantareller som låg på tork på köksbordet. Suget blev för starkt… -Mamma, vi hinner en liten vända in i skogen – strunt i kaffet!

Vi slet till oss en matkasse och drog på stövlarna och gick. Vi hade inte gått många steg innan det första trattkantarellstimmet dök upp under våra radarögon. Lycka!

Sedan betade vi av klunga efter klunga med trattisar, en och annan gyllene ”ordinare” kantarell och en riktigt rejäl klunga med taggsvamp. Kassen blev tyngre och tyngre… Vi hade så när fyllt kassen när vi, lätt stressade, återvände.

På gårdsplan stod pappa och en av hans bröder och rensade garnen de just varit ute och dragit upp. -Ta med de här, ropade pappa och skar huvudet av ett par plattfiskar och pillade ut inanmätet innan han stoppade ner dem i en kasse och knöt till. Det sprattlade fortfarande!

Jag sprang in och kramade om sjuke sonen, ropade hej, hej till mamma, pappa och farbroder och kastade mig in i bilen med min fångst.

När friska sonen dök upp hemma låg fiskarna i ugnen, fyllda med salt, lök och smör, potatisen puttrade och halva matsalsbordet var fullt av svamp – en hög taggsvamp som skall förvällas nu i kväll, ett berg av trattisar och en burk med kantareller som svärmor fick med sig hem.

Nu sitter jag här med barr i håret och den friska doften av fuktig mossa i näsan. Behagligt mätt av den goda, färska fisken och lite dåsig. Det blir lagom kvällsyssla att pyssla med taggsvamparna.

Inte för att jag vill ha större konkurrens om svamparna, men fler människor borde ge sig ut i skogen om hösten. Det är bättre än aldrig så många timmar på ett löpband inne på ett svettigt gym, får man dessutom med sig lite svampar hem så är det bara grädde på moset så att säga.

3 thoughts on “Skogens guld, och havets!

  1. Helén skriver:

    SÅ avis vill också ha en sådan dag…Var iofs ute och kollade efter svamp för ett tag sen hittade massor av svamp men ingen ätlig.. (vad jag vet)…Sen FÄRSK fisk är ju helt undebrart… mmmmSÅ avis…(Måtte du inte äta detta till lunch för då kanske du kan äta uppe i ”loungen”)

  2. Lisa skriver:

    Hej Puck! Ooo, vad det later bra! Om jag fick bestamma skulle jag njuta kantareller i ert snart glossiga gourmetkok, och dricka alla de dar goda roda. Sen vira in mig i filt framfor brasa och kolla pa idol och stjarnor pa is o… Inte sitta har klibbig med en trasig dator och vanta pa kanske ingen… Nu regnar det ocksa hahaha.Ha det fint!/lisa

    • Pux skriver:

      Vi har alltid några härliga pavor rött på lager, och numera en duktig hög med trattisar på tork. Hojta till när du är på väg så snor vi ihop en soppa med trattisar, ädelost och citron (fick recept i dag som låter himmelskt), tänder upp elden och skruvar på mysbelysning i glossiga köket. Du är självklart alltid välkommen!

Kommentera

