Bokdrunkningsdöden och glossiga inredningsmagasin

Min lilla pall vid sidan av sängen som tjänstegör som nattygsbord håller på att kollapsa under tyngden av boktraven ovanpå. Längst upp vippar väckarklockan på sina smala, rangliga ben. För varje dag som går höjs klockan ytterligare några centimetrar.

Det är ”Vi de drunknande” som breder ut sig högst. Tjock, härlig generationsroman om en familj från Marsdal i Danmark. Det är den jag håller på med just nu. Härlig. Sedan är det förstås Pamuk som jag ju själv har ålagt mig och hela ”bokklubb” att konsumera. Ser inte jätteinbjudande ut… Nåja. Pratade med en fotbollsmamma som också hon är med i en bokcirkel – en med helt fria tyglar (de träffas med ojämna intervall, de äter vad de vill, de får välja böcker helt fritt). De har hittills enbart läst om jämmerliga kvinnoöden. Möjligen var inte den senaste – av Ranelid (det måste ju ha varit förfärligt!) – riktigt lika hemst som de tidigare anförtrodde hon mig. Herregud! Mycket kan man säga om ”bokklubbs” läslista upp till dags dato, men enformigt har det inte varit. Och inte ett enda tragiskt kvinnoöde. Eller jo.. nu ljög jag visst lite, eller inte…. Det har förekommit sorgesamma kvinnoöden, men böckerna har handlat om mer än så. Sex och asbergers och maffia och en futuristisk, kackerlacksbeströdd framtidsversion av ett indiskt Gotampuri, tonårsdöttrar och sura grisbönder. Allt i en salig blandning.

Lite längre upp i boktraven ligger ”Fans” av Fredrik Strage, ”Killing yourself to live” av Chuck Klosterman, ”Ett år av magiskt tänkande” av Joan Didion och så reslutatet av en liten oskyldig tur till bibban med en annan fotbollsmamma  – ”En fri röst” av Ayaan Hirsi Ali. Den sistnämnda handlar om en muslimsk kvinna som målmedvetet och konsekvent befriat sig från en ålderdomlig och tvingande kvinnosyn. Mitt favvoämne för tillfället. Det skall bli intressant att se vad denna somaliska kvinna har att säga om saken.

Min boktrave är ganska brokig och det skulle vara intressant att veta vad den egentligen säger om mig. Förmodligen att jag är en exhibitionist. Vilket leder mig över till nästa ämne…

…en väldigt rolig sak hände idag! Det ringde en fotograf och frågade om han fick komma och ta kort på vårt kök. Han har sett det på ritning i affären där vi köpte det, och han ville göra ett fotoreportage för att sälja till inredningsmagasin. Klart du får komma sa jag, när passar det?

Ev. kommer han redan denna veckan, om vi lyckas synka våra tider. Han skall börja med att ta ”skissbilder” som han skickar ut till sina kontakter. Om de nappar kommer han tillbaka och gör ett fullskaligt jobb. Spännande!

Fast det betyder nog att vi måste städa ÿbernoga och sedan inte vare sig tillaga eller förtära något födoämne där inne förrän han är helt klar. Man vill ju inte stå med ett flottigt kök i ett glossigt magasin.

One thought on “Bokdrunkningsdöden och glossiga inredningsmagasin

  1. Ingeborg skriver:

    den senaste bok jag last var en riktig tontig karleksroman. Den var inte ens bra skriven anda laste jag ut den.(typ vitaserien-bok) Sa nasta bok far bli lite mer substans i. Birgitta Lindstrom har skrivit en fiktiv bok som handlar om Kina och kulturrevolutionen. Hon kommer hit i slutet pa oktober for att prata om den. Det kanske vore nagot?Lycka till med reportaget!Ingeborg

Kommentera

