Köttbullar utan ägg…

…är liksom ryggradslös, som en manet. Lika sladdrig men inte lika genomskinlig.

En läbbig massa som liksom inte hänger ihop. Jag gör näst intill aldrig köttbullar från scratch. Tänkte därför impa på barnaskaran genom att göra det idag trots att det varken är jul eller någon annan högtid.

Dum idé.

När jag börjat gegga ihop köttfärssörjan upptäckte jag att äggen var slut. Tog ett snabbt beslut att omvandla köttbullarna till baconlindade köttfärsbiffar i ugnen – för de kan få vara lite lösa, de hålls ändå ihop av baconet – och då såg jag att även baconet var slut.

Så då blev det alternativ köttröra, brunsås, potatis och fint rivna morötter. Det var inte vackert, men fullt ätligt. Det godaste yngste sonen ätit till och med.

Nästa  vecka, då skall jag göra riktiga köttbullar. Med potatismos och lingonsylt.

Så det så.

3 thoughts on “Köttbullar utan ägg…

  1. Helén skriver:

    OJ vad fantasin fick flöda i det Puckska köket idag…Man ska vara flexibel (har jag hört)Se ska det vara köttbullar, KOKT potatis, brunsås och lingonsylt.. SÅ DET SÅ..Men men smaken är som baken…hihi

  2. Pux skriver:

    …skall det vara kokt potatis verkligen? Jag har alltid trott att det skall vara mos. Så kan det gå när man har invandrarbakgrund – man kan få de här svenska sederna lite om bakfoten. Kokt potatis…. hmmm, tja… varför inte?

  3. Trollan skriver:

    Men med mjölk och potatismjöl så hålls smeten ihop iallafall 🙂

Kommentera

