Söndag kväll…

Helgen är över och den har varit händelserik och härlig och som vanligt alldeles för kort.

Äldste sonen har beslutat sig för att sluta simträna. Vips så fick han flera timmar extra över i veckan att ägna åt läxor, kompisar och sömn.

Sönernas matcher i alliansen är också slut för säsongen nu. Det innebär visserligen inte så mycket. Inte för äldste sonen – han får en extra träning på samma tid i stället. Däremot sparar vi in en utfärd/vecka med yngste sonen. Några föräldrar där vill att även de skall få ett extra träningstillfälle i veckan men jag lobbar starkt emot. Herregud, ungarna är ju bara sju år! Vi får se hur det går.

Goda vännerna var här i lördags kväll. Vi har inte setts på länge. Så är det alltid när vi ses – det har gått alldeles för lång tid. Maken överträffade sig själv i matlagningen och vi åt tills vi nästan storknade. Lammfilé med ett täcke av färska örter, en gräddig sås med mycket grädde och lite mörk choklad i, hasselbackpotatis och sallad. Till efterrätt en äppelpaj serverad med hemlagad vaniljsås. Allt accompanjerat av utsökta viner. En underbar kväll helt enkelt.

Bokklubben Bokklubb hade cirkelträff förra veckan. Boken vi avhandlade heter ”Kyssa sammet” och det var en rykande het lesbisk kärlekshistoria. Tantsnusk i alla bemärkelser. Den fick 3+ i betyg, men det var ett överbetyg enligt mig. Men en 3:a gav jag den i alla fall.

Jag hade ansvaret för nästa bok och kände ett visst ansvar att få in Bokklubb på den smala vägen igen – bort från tantsnusk. Jag var villrådig in i det längsta men grabbade tag i en biografi/stadsskildring av en nobelpristagare i slutändan av mina irrfärder inne på biblioteket. Orhan Pamuks ”Istanbul”. Jag hörde inte spontana jubelrop då jag lade fram den för de andra deltagarna, men de får snällt hacka i sig den. Jag hoppas att den är bra. Om den inte är det så är jag i alla fall inte den enda som haft den dåliga smaken att tvinga på oss mindre minnesvärda läsupplevelser.

”Istanbul” skall avhandlas på vår litterära utflykt till Åstol. Jag borde förstås ha gjort lite efterforskningar och valt en författare från trakten – men det kom jag inte på förrän efteråt (när mamma sa det…). På Åstol skall vi dricka ohälsosamt mycket vin och äta rejält kalorifylld mat, så oavsett hur det är med boken så blir det garanterat en härlig resa.

Vi var inne och såg GAIS spela mot Halmstad tidigare och det var sjuuuukt tråkigt. De spelad så illa så hälften kunde varit nog. De fick stryk med 4 – 0. Eller var det 5 – 0? Vem orkar lägga sån’t på minnet? Katastrofmatch.

Det är tur att man inte bryr sig. Bara lite…

Godnatt.

Kommentera

