Godissugen

Detta kanske inte låter så sant, men det är det! Jag är ganska petig med vad jag stoppar i munnen. Joooooo, jag är det. I vanliga fall. När jag inte drivs av nyfikenhet och en vision av mig själv som en frisinnad och öppen människa.

Det kommer att dröja innan jag drabbas av det igen.

Men, när det gäller godis vet jag precis vad som är gott och vad som är ogott. Och vilka blandningar som är okej.

Är det choklad som är huvudmålet så skall det vara Marabous mjölk eller Frukt och mandel. Till den måste man ha en tablettask – en grön original eller en röd special. Denna kombination har jag fått med mig med hemifrån sedan späd ålder och den skall helst avnjutas med en Expressen och en Aftonbladet. Choklad runt munnen och trycksvärta på fingrarna och ett lätt illamående efter att ha tryckt i sig rubbet.

Nuförtiden skippar jag kvällstidningarna. Har vant mig av med dem och läser dem på nätet. Endast GP är kvar i pappersformat och den känns det inte som om jag någonsin kommer att leva utan. Men vem vet… Det papperslösa samhället och allt det där.

I alla fall… Godis. En påse lösgodis behöver bara innehålla några få olika sorter: Blå och vita franska pastiller, stora, runda lila och skära nougat/chokladkulor och svart-röda stora dödskallar. Men det här har jag nog nämnt förut…. Hmmm. Det är i alla fall gott nog att upprepa.

Är det påsgodis på inköpslistan så finns det bara två alternativ: M-kulor eller malacos gott & blandat. Enkelt va?

Nu behöver ni aldrig undra mer när ni är i gottaffären.

Chips, popcorn och alla varianter på dessa är helt onödiga. Om det känns helt livsnödvändigt med ”torrt” godis så får det bli en påse ostbågar. OLW:s.

Till detta serverar ni iskall citron/lime-dryck eller fläderdryck. Läsk är äckligt så det kan ni skippa.

Nu skall jag försöka tänka på något nyttigare. Gör det ni också.

Hej då.

One thought on “Godissugen

  1. Ingeborg skriver:

    Mina favoriter ar de rodsvarta dodskallarna. Jag langtar efter dem. Kina har inget bra godis, vilket i for sig ar sunt och nyttigt. Men jag kan langta ihjal mig efter ”riktigt” plockgodis, vilket for mig ar da rodsvarta saker.Ingeborg

Kommentera

