Björn-Borg-kalsongerna är så fulla av skit…

…att de måste tvättas innan de används. Och då menar jag inte ”skit” i dess rätta bemärkelse utan skit som i gifter och miljöfarliga ämnen. Att man måste tvätta skitiga, alltså riktigt skit-skitiga,  kalsonger trodde jag för övrigt var helt självklart, men så var det ju inte heller. I alla fall inte om man skall tro på larmrapporterna från simhallar och dylikt. Och varför skulle man inte tro på dem…

Är det verkligen nödvändigt att köpa kläder som är tillverkade av tyg som är så behandlat med giftiga ämnen att människor blir allvarligt sjuka av dem ? Finns det inte kläder som är både miljö- och människovänliga att uppbringa?

En annan sak jag undrar över är varför så många barn anser att det är alldeles livsnödvändigt att äga en mobiltelefon. Ännu mer undrar jag över varför så många vuxna verkar tycka detsamma. Kan man inte bara lära ungarna klockan och kräva att de infinner sig på önskad plats vid önskad tid? Är inte det enklare än att behöva leta fram en telefon, ringa upp, upptäcka att deras telefon inte funkar för de har använt den som mp3-spelare hela dagen och batteriet har laddat ur, och sedan lik förbannat behöva börja ringa runt barnets alla kompisar i jakten på barnet som lyckligt ovetande om både tid och rum inte har en tanke på att tala om för sina föräldrar att de  befinner sig på nyfunna vännens baksida sparkandes fotboll. Det är en aspekt.

En annan är frågan om strålningen från mobiltelefoner. Är det inte bevisat bortom alla tvivel att hjärnan kan skadas av strålningen från mobiltelefoner? Är det då inte bättre att undvika strålning mot hjärnan så länge som möjligt? Har det inte dessutom talats om riskerna för infertilitet om man har mobiltelefonen i en byxficka? De barn jag sett (och nu menar jag under 10 år) har oftast mobilen i byxfickan, och aldrig att jag sett en av dessa ungar med öronsnäcka i telefonen för att slippa hålla den mot huvudet. Eller har jag missat de senaste rönen som helt avvisar alla kopplingar mellan sjukdomar och mobiltelefonanvändande?

Det är tröttsamt med alla larmrapporter. Men, även om det är tråkigt så är det ju som det är – de går inte bort bara för att man ignorerar dem. Se på rökningen. Det snackades mycket om kol och lungcancer. Sedan visade det sig att rökare också fick, och får, dessa sjukdomar. Inte alla – men tillräckligt många för att det skulle kännas jobbigt om barnen plötsligt en dag kom hem med en cigarett i mungipan.

Jag är själv fd rökare och innehar nog det inofficiella världsrekordet i att sluta röka. Jag slutade alltid på en måndag. Om det gick åt pipan på tisdagen var jag tvungen att vänta en vecka på att börja om med slutandet. Det verkade så ologiskt att sluta på t.ex en onsdag. Hå, hå, ja, ja… Jag gillade att röka. Jättemycket. Jag kan fortfarande sakna det ibland när jag ser rökarna utanför på en fest. Men jag kommer aldrig att börja igen. Jag vill inte riskera att få kol och långsamt dö av syrebrist medan min familj tvingas att titta på utan att kunna hjälpa mig. Det är visserligen gott att röka – men inte så gott.

Jag har tänkt lite på det här med sportjournalistik också. Finns det någon anledning att fråga Susanna Kallur vad som egentligen hände vid finalen igår? Syntes det inte tydligt nog? Hon tog sats, sprang som bara sjutton och brakade rätt in i en häck och stod på huvudet. Så var det. Det hände just inget annat. Hur känner hon då? Jamen… spring rätt in i en häck och stå på huvudet själv så får du svaret! Suck.

Godnatt.

4 thoughts on “Björn-Borg-kalsongerna är så fulla av skit…

  1. menuette skriver:

    Björn Borgs underkläder håller formen och räcker längre än andra.Mkt nöjd med mina köp därifrån men de har förstås varit tjejsaker.

  2. Ingeborg skriver:

    Det finns ett nystartat foretag som saljer ekologiska klader for barn pa natet. De heter Ecoloco. De tar ansvar for hela produktionskedjan. Det finns alltsa inga gifter i kladerna och materialet ocksa ekologiskt odlat. (och narproducerat i stor stor utstrackning som mojligt)Det ar sjukt att behova tvatta klader nar det ar nya!Ingeborg

  3. Pux skriver:

    Vad bra! Jag skall genast sprida namnet (är det möjligen hon som var på festen?) för jag vet flera intresserade!

  4. Ingeborg skriver:

    Ja, det ar hon. Vi kopte en underbar klanning som ar tjejens favorit i sommar. De har roliga killklader ocksa men mest for lite yngre barn. (an sa lange)

Kommentera

