Semestertider…

Nu har det börjat! Det känns i hela kroppen. Det finns mycket att göra här hemma, men jag vägrar tänka ”måste” nu. Skall bara göra det jag känner för.

Fick en vinranka i går. Den skall planteras in i växthuset. Dessvärre har dörren på växthuset gått i kras, så jag måste – nej, bör – beställa nya rutor till den. Tills vidare sätter jag dit plast med gaffatejp.

Rabarberna skall flyttas från komposten till örnkungen Alexander, jag har redan grävt upp lite för dem där. Det kommer att bli superbra. Måste – nej… får nog – köpa lite mer jord och fylla på med. Och lite näring kanske…

Sedan är det ju arbetet med komposterna. Måste – eller, hur skall jag uttrycka mig här då? – Vill gärna gräva ur dem lite och strukturera upp den platsen lite. Nu skall ju trädfällaren komma och ta ner de bautastora träden också, då blir hela platsen kring komposterna mer tillgänglig, ljus och trevlig.

Fem träd skall ner. Fem träd i 20-30-meters-klassen. Hur lång tid kommer det att ta att förvandla dem till snygga vedstaplar tro?

Det finns en hel del trädgårdsarbete att ta tag i och det skall bli jätteroligt! Där släpper jag alla prestationskrav och nöjer mig med hur det blir. Tillåter mig att misslyckas och experimentera. Går det så går det är gällande trädgårdsdevis.

Vill gärna plantera ut min nya, fina azalea – Arctic term – som jag köpte i danmark. Har även en fin liten persikofärgad miniazalea som skulle komma mer till sin rätt på en mer framträdande plats.

Magnoliaträdet som sonen gav mig skall också ut. Det är ju bara 10 cm högt än så länge så det är en skyddad plats med nät och annat skydd runt som gäller.

Nu har jag verkligen inte tid att sitta här längre! Trädgården kallar – en liten spaningsrunda för att planera morgondagens aktiviteter.

Trevlig kväll!

 

2 thoughts on “Semestertider…

  1. Helén skriver:

    Bra tanke INGA måsten på semestern.MEN om jag känner dig rätt så är inte trädgårdsarbete ett måste utan ett rent nöje.Ha en underbar semester så ses vi i augusti…

  2. Carina skriver:

    Vilken underbar trädgård du verkar ha! Jag önskar dig en skön semester i din vackra trädgård! 🙂

Kommentera

