You a big bum!

En ny utvecklingsfas har inletts. Den anglosaxiska diton. Det talas engelska från morgon till kväll och det faktum att de inte behärskar språket alldeles 100%-igt är inget som hämmar dem. Deras samlade engelskakunskaper uppgår väl till en ca femtio ord ungefär varav ”level”, ”levla”, ”escape”,  ”delete”, ”shermaglion” och olika sorters ”powerar” är klart dominerande.

De senaste orden i förrådet är ”penis” och ”bum”. ”You a penis!” krystar de fram medan de håller på att skratta ihjäl sig. ”No, I’m a snippa i så fall” svarar jag för att försöka komma vidare i middagskonversationen. De höll på att fullständigt storkna inför detta ordval. Glädjechocken gjorde dem fullständigt oreglerliga en lång stund. Ordet ”penis” måste ha uttalats rekordmånga gånger under den korta stund som kvarstod av måltiden.

Jag trodde i min enfald att jag skulle kunna avdramatisera det hela genom att inte ta någon direkt notis om det, utan behandla det som om det var helt normalt att påpeka att någon är en ”big penis”. Det funkade inte alls. Det var fortfarande lika roligt när jag tvingade dem från bordet och hotade med indragen veckopeng om de inte höll upp någon gång.

Nåja, jag får väl glädjas åt deras iver att lära sig främmande språk. Hoppas att de har någorlunda språköra så att vi inte fastnar på den här nivån. Det kommer i så fall att bli en pinsam resa över de skottska högländerna om sönerna skall vråla YOU A BIG BUM så det ekar över hedarna.

 

Kommentera

