I samband med Kina

Goda vännen i Sthlm fick jobb i Kina och nu plötsligt är han där! Letar hus till familjen. Familjen har jag också samband med ”på en annan tråd”.Vi ”pratar” parallelt och det är väldigt roligt och väldigt annorlunda. Hon berättar om bestyren med pack och förberedelser och han om kinamaten i kina. Samtidigt, fast enskilt. Jo, jag är fortfarande fast i facebook. Det är ju precis såhär den är som allra, allra bäst.

Frun i Sthlm drar upp maskrosor i trädgården och han pustar ut efter en dag på konferens där han ideligen blir bemött med honnöshälsningar. Hur återgäldar man en sådan hälsning som civilist? ”Honnörar” man tillbaka? Det måste  ju kännas ännu fånigare än allt detta kindpussande som varit så populärt i evinnerliga tider.

Deras förestående flytt fyller mig med förundran – så långt bort till ett så väldigt annorlunda land. Människorna – hur är de, egentligen? Förmodligen som folk är flest, gnäller över stress och kaffepriser (eller tepriset då snarare…) och snyter sina ungar och längtar till semestern. Kanske.

Det är, i mitt tycke, väldigt modigt att lämna hus och hem för att bege sig så långt bort i så lång tid. Tre år tror jag de sa. Herregud – tioåringen kommer att vara tretton då han kommer hem! Sjuåringen som är så blond som en solig majdag – han kommer att sprida förundran då han kommer ut, och den lilla dottern som förmodligen inte alls kommer att verka särskilt liten bland jämnåriga därnere. Ett helt annat liv. I början i alla fall.

Jag gläds med dem och är nog samtidigt lite avundsjuk. Inte för jag vill inte bo på någon annan plats egentligen. Inte just nu i alla fall. Samtidigt är jag inte helt säker på att jag skulle säga nej om chansen gavs…. Det är ju en så fantastisk möjlighet att prova på ett helt annat liv än det man lever här hemma i sin invanda miljö. Tre år, det är ju ingenting…

 

Kommentera

