Tillbaka till holken

Uppmärksamma läsare kanske minns holken som jag yvdes så över för ca en månad sedan? Nåväl, jag trodde att ett blåmespar var på väg att lägga rabarber på den, men hushållets självutnämnde fågelexpert hävdar att de är talgoxar.

Eftersom de inte är mesar kan de inte heta Melker och Medea, utan heter hädanefter Tekla och Tadeus, det är mycket mer talgoxelikt tycker jag.

I alla fall så håller de fortfarande på att spekulera på holken. Det är särskilt runt 8.30 på morgnarna och vid 16.00 på eftermiddagen de är där och rumsterar. In och flaxar runt, kikar ut och försvinner in igen för att sedan skutta ut och flaxa runt i hela tallen.

Det är möjligt att det är ett helt normalt förfarande för en talgoxe. Personligen tycker jag att det verkar lite hattigt att hålla på så där. Så länge också… Det är väl bara att bestämma sig? Jag ser då inga andra holkar i närheten så de bör nog inte vara alltför kräsna, för då kanske de hamnar på gatan med sina ägg. Fast de kanske inte skall ha ägg. Vad vet jag, hushållsornitologen har inte informerat mig om huruvida de båda oxarna är av samma kön eller ej. Det kanske är ett HBT-par som flyttat in?

Jag hoppas att det är ett par som vill ha ägg, det är så trevligt med lite barn i kvarteret. Kul för mina ungar också. Och för katten… Nej, jag lovar att hålla henne därifrån.

Även om Tekla och Tadeus nobbar holken så har vi ändå fått fågelgrannar. Det verkar vara fler än ett skatpar som boat in sig i grannarnas gigantiska granar och tallar. Där har vi ett nitiskt släkte (skatorna alltså, inte grannarna)(nej, jag har ingen aning om huruvida mina grannar är nitiska eller inte). De hämtar pinnar och prylar och fixar och donar hela dagarna. Stannar knappt upp för lunch ens. Sådan arbetsmoral måste man ju beundra. De är snygga också. Gnistrande blåsvarta och kritvita i solskenet. De blir säkert schyssta grannar. Livar upp lite.

Men jättekul om Tekla och Tadeus också tar steget och blir permanenta. De verkar sympatiska i all sin velighet.

tjipp, tjipp

Kommentera

