Blir man inte vuxnare än såhär?

Det känns ju väldigt konstigt. Jag har hela tiden trott att helt plötsligt träder man in i vuxenheten, lite som när man gick från att vara barn till att bli tonåring. Det var stor skillnad, eller hur? Plötsligt var det inte kul att ”leka” längre. Plötsligt var kroppen överallt med dess tillkortakommande och behåring och odörer. Barn luktar inte. Tonåringar luktar. Det kändes, syntes och hördes att man gick in i ett annat stadium.

Sedan dess har det inte hänt mycket… Lite färre finnar, lite bättre styrsel på kroppsdelarna, lite lättare att fokusera på andra saker än det egna jaget hela tiden men i övrigt – noll och intet.

Det är fortfarande inte kul att leka. Det märkte jag tydligt när jag fick barn, jag försökte lura dem hela tiden att det jag gjorde var lek och att de gärna kunde få delta. ”Nu leker vi laga middag, kom! hoppsan sa va kul…” Tyckte inte barnen. De ville inte leka laga mat, fylla tvättmaskinen eller rensa ogräs med mig några längre stunder. Jag hämnades genom att vägra leka bygga klossar, köra bilar och kasta boll med dem.

Humorn som utvecklades i tonåren är också fortfarande densamma. Inte ett dugg mer sofistikerad eller mogen.

Att träffa kompisar och diskutera och dissikera deras, egna och andras relationer och liv är också fortfarande väldigt intressant. Snacket går likadant nu som då, med enda skillnaden att de flesta har fler familjemedlemmar att diskutera nu – svärföräldrar, svågrar, svägerskor och barn och alla deras kompisar och familjer….

Jag är 43 år. 43. År. Rimligtvis vuxen med andra ord. Medelålders till och med. Senare delen av medelålders? Vet inte riktigt var gränserna går, de har alltid känts så avlägsna. Ändå har jag anat att jag fömodligen varit färdigutvecklad ett tag. Det ser inte ut som om jag går tillbaka till skolan, jag har köpt hus, bil, varit på chartersemester, fryst in matrester och pensionssparat i flera år.

Jag minns hur det var när jag var i mina barns åldrar. Det är lite skrämmande. Jag har alltid trott att barn- och ungdomsminnena skulle raderas när man fick barn. Att man inte skulle ha en aning om vad de kan hitta på. Men jag har massor av aningar.

Herre Gud! Betyder det att mina föräldrar också visste? Nåväl, jag är ju som sagt 43 nu, så vad de än var medvetna om då måste ju vara preskiberat nu.

Plötsligt känns det inte alls konstigt att unga människor tycker att äldre är otäcka i sina patetiska ungdomliga utstyrslar. De äldre har ju inte fattat att de skall börja handla tant- och gubbkläder, att de skall sluta skråla i baren på after-skiin eller att de skall låta bli att använda modeord som t.ex ”ägigt” och ”sugigt” som vissa pantertanter går runt och svänger sig med… Och det förmodligen när de unga, hippa hade slutat att säga så för eoner sedan.

Nu måste jag googla efter lite tips på hur vuxna uppför sig, klär sig och talar för att inte skämma ut mina barn.

Eller så gör jag inte det. Jag gillar ju mina jeans, att skråla i baren på after-skiin och att säga att en usel bok ”suger”.  Tids nog kommer även dagens barn att växa upp och inse att de stannat i utvecklingen någonstans på halva vägen. För det är väl inte bara jag som känner så här?

2 thoughts on “Blir man inte vuxnare än såhär?

  1. Helén skriver:

    Ålder är bara en siffra och alla åldrar har sin charm och sitt helvete från födsel till död.

  2. Cattis skriver:

    Hihi… jag kom på mig själv på nyårsafton, efter avklarad middag. Precis då det var dags att sätta på kaffe och ta fram efterrätten… tänkte jag:”OJ, det här är det massa vuxenpoäng på. Kaffe efter maten, nu är vi nog vuxna till slut” :)))Grejen är ju den att jag borde vara vuxen för länge sedan – jag har ju för sjutton ett vuxet barn! Usch, det där är jobbigt för egot.

Kommentera

