Jag fattar inte dans

Modern dans. När väldigt rörliga människor ålar och crawlar omkring, ofta i rök och dimma, på en obegriplig scen iförda hudfärgade kroppsstrumpor med trasor fastsatta lite här och där, då är det inte kul. Skum musik och ännu skummare kroppsrörelser är helt enkelt inte underhållande. Inte heller berör det mig på något sätt, inga tårar i ögonen, inga ryck i smilbanden, inte ens en halvdjupsinnig tanke drabbar mig. Bara tristess.

Dans i baletter är inte bättre. Ibland är musiken mer uthärdlig, men detta trippande på tåspetsarna och svajande med de långa, smala, graciösa armarna får mig verkligen inte i någon sorts sinnesstämning över huvud taget. Tristess. Bara tristess igen.

Finns det någon som gillar att se på dans? På riktigt alltså? Som inte bara snobbar sig och låtsas uppfatta någonting i rörelserna som försätter dem i trans? Finns det sådana människor?

Tror inte det.

Trolleri tycker jag inte heller så värst mycket om. Fast det behöver man ju inte heller göra för det är inte riktigt lika fint som dans… Jag kan väl tycka att Joe Labero är duktig och så, men har man sett det så har man sett det. Och inte bryr jag mig om hur han gjorde. Jag fattar ju inte ens hur telefonen funkar ännu, och då menar jag den med sladd, den trådlösa är i mina ögon magi i kubik.

Farser skall bara inte tala om! Det är till och med värre än modern dans. Tror jag… Nja, gränsfall. Men vedervärdigt är det i alla fall. En gäng bönder som springer runt och pruttar och smäller i dörrar och grimaserar och snubblar på varandra och talar som om de har fel på stämbanden… Nej, vet ni vad. Fy vad otäckt.

En gång när jag reste runt på Irland fick jag höra att det skulle vara en stor gatufestival uppe i Belfast med massor av musiker. Det lät ju så himla spännande och kul, och Irland verkligen kryllade ju av bra musiker kändes det som. Jag och en nyfunnen vän liftade dit och hamnade i en march-orkester-festival. En zilijon bompa-bompa-orkestrar som travade längs alla gator i staden hela dagen. Guess what? Jag gillar inte promenad-orkestrar. Jag gjorde det inte innan den resan heller, fast jag tror inte att jag ens visste att jag ogillade det då. Men sedan dess har jag undvikit den typen av festivaler.

I ärlighetens namn så undviker jag nästan alla festivaler över huvud taget. Tror min senaste festival var öl-festivalen i Munchen för sådär 15 år sedan. Det var kul.

I kulturväg är jag ganska smal skulle man kunna säga. Jag gillar teater. Ibland i alla fall. Om det är bra. Jag gillar opera också ibland, bara den inte är för tjatig och kostymig på det där jobbiga ”cosi fan tutti”-aktiga sättet, om ni fattar vad jag menar.

Jag tror hela den här bloggen är sprungen ur att jag tyckte det var så kul att titta på ”Let’s dance” häromdagen. Jag fick nog lite kulturell ångest. Nu är jag dessutom lite orolig över att jag funderar på så udda ting som vandrande pinnar och modern dans med sådan inlevelse. Har jag för lite att oroa mig för?

3 thoughts on “Jag fattar inte dans

  1. Anonym skriver:

    Ja det finns folk som tycker om såväl balett som dans överhuvudtaget. Även opera- såväl musiken som teatern. Tro för Guds skull inte att detta är snobbism!! På operan ser man såväl tröjiga trashankar som pensionärer , vilka kategorier knappast har råd att ”snobba” med tanke på de biljettpriser som är rådande. Ne- snobbismen finner man nog snarare hos dem som lite småföraktligt uttalar sig om en konstform de själva inte estimerar.mvh Calle

  2. Puck skriver:

    Men Calle, skall du inte försvara trollkarlarna och marsch-orkestrarna också? Farserna? Eller är det ok att racka på dem, för de är ändå inte lika ”fina” konstformer?//Puck

  3. ren8 skriver:

    Det där finkulturella är inget för mig heller dvs operetter, dans o dyligt. Farser o trolleri…hm det vete fan vilken kulturkategori man kan putta in detta i.Bondkultur…folkkultur …???Olidligt tråkigt är det iallafall. Cirkus likaså…Fulkultur passar mig bättre: rocknrollkonserter, roskilde mm.

Kommentera

