Ord jag kan uttala, men inte förstår innebörden av…

Ibland säger jag ord som jag inte riktigt förstår bara för att de känns bra. Jag ger dem en egen betydelse och ”glömmer” bort att jag faktiskt inte har en aning. Eller jo, en aning har jag kanske… ibland.

Fick höra häromdagen att människor med Aspbergers (eller heter det Asbergers?) syndrom inte förstår när man talar i metaforer. Inte det. Öhhh… ? Sedan skulle jag återberätta det för några vänner som tror sig ha diagnostiserat en person med just
As(p)bergers, och då hörde jag mig själv säga: Förstår han när man talar i ”metmorfoser”?

Jamen ni fattar. Det blev ju helt förvirrat alltihop.

Insåg att jag vet nada om As…bergers, metaforer och metamorfoser till att börja med, och att det finns ohyggligt många fler ord som jag inte heller har koll på, men som jag ändå använder bäst jag vill.

Vet ni vad Aspergers är? Inte – varsågoda här är NE:s beskrivning: Det är ett ofta livslångt, psykiatriskt handikapptillstånd – ibland uppfattat som personlighetsstörning. Stora problem i skolåldern med kontaktsvårigheter, mycket formellt språk (que?) och ibland tonlöst tal samt monomana intressen och idéer (och ”monomana” var…). Drabbar 2 på 1000 och 90% är pojkar. Besläktat med autism hos normalbegåvade eller välbegåvade personer.

Monomani är (enl. samma källa): när någon på ett överdrivet sätt ägnar sig åt ett intresse eller förfäktar en fix idé. Jag vet inte hur det är med er, men nog känns det typiskt att Aspergers är vanligast hos killar. Jag känner hur många killar som helst som samlar skivor eller filmer och känner till sjukt mycket om just den genren/artisten/eran de är fokuserade på. Jag känner inga kvinnor som är sådana. Möjligvis en. Därmed inte sagt att alla har aspergers. Eller så har de det…

Metaforer? Någon? Nähä… … ett bildlikt uttryckssätt där likheter eller inre överensstämmelser motiverar att en företeelse byts ut mot någon annan. Att kalla kamelen för ”öknens skepp” är ett klassiskt bruk av metafor. Klart som korvspad. Ni är välkomna att skriva in alla metaforer ni kan i kommentarfältet nedan för att visa hur enkelt och användbart det är.

Sedan var det ju dessa eländiga ”metmorfoser” som helt plötsligt föll ur munnen på mig när jag minst anade. Varför använder jag sådana ord?

Metamorfos: Förvandling. Som motiv i mytologi, saga m.m. förvandling av en människa till djur, växt, himlakropp e.d. Det används även inom geologin – omvandlingen av en ursprunglig bergart. Omvandlingen sker under tryck- och temperaturförhållanden som gör bergartens mineral eller textur instabila…. bla, bla, bla…. Det finns jätte-jättemycket att berätta om metamorfoser, men ni får slå upp det själva.

Det är tur att vi har NE. Synd bara att jag inte är duktigare på att slå i den. Det krävs nästan att jag genomlider ett helt samtal där jag inte förstår vad jag själv säger för att jag skall börja slå i den. Och NEJ, det är inte sååååå ofta som jag inte förstår ens hälften av orden jag brukar. Det brukar vara ett här och ett annat där. Tillräckligt sällan för att samtalen ändå skall vara förståeligt.

Ord som jag har slagit upp ett flertal gånger men ändå aldrig riktigt får kläm på är: palindrom, anakronism, pragmatisk (varför kan jag inte lära mig pragmatisk? Det verkar ju så användbart… Särskilt när man talar om politiker…), stigmatisera…

Nä, jag slutar här innan ni diagnostiserar mig med någon bokstavskombination vars främsta igenkänningstecken är: verbal overflow, dessvärre totalt osammanhängande…

I morgon börjar yogan. Massor med skojiga ord där. Shavazana!

3 thoughts on “Ord jag kan uttala, men inte förstår innebörden av…

  1. emmy skriver:

    haha tack för ett bra inlägg. blev genast lite klokare på dom orden som jag också brukar slänga mej med helt utan grunder

  2. ren8 skriver:

    kan man bara kommentera den senaste bloggen? Vill kommentera den näst sista: De nya kompisarna måste ju helt enkelt vara så fantastiskt bra, att de knött ut de gamla från den begränsande kompiskvoten man är tlldelad här i livet.

    • Puck skriver:

      But of course! Jag vet inte varför det inte gick att kommentera förra bloggen. Hela portalen är så himla ”sugig”. Jag tycker att det är kul att säga att saker är ”sugiga”.

Kommentera

